E-hälsa

Lyssna

Miljöpartiet vill

• öka tillgänglighet och patienters egenmakt genom e-hälsa
  • säkerställa patienters integritet och patientsäkerhet när nya e-hälsoverktyg utvecklas

Digitala tjänster inom vården, så kallad e-hälsa, ger en mer effektiv och klimatsmart vård samtidigt som patientens makt stärks. Framförallt i glesbygd kan det minska behovet av långa resor till sjukvårdsinrättningar. Med hjälp av IT-stöd kan vårdpersonal ägna mer tid åt patienterna. Det behövs en samordning mellan kommunerna och regionen för utveckling av e-hälsa, eftersom man utifrån sina olika ansvarsområden möter samma patient.

Genom att integrera e-hälsa i hela hälso- och sjukvården kommer vården närmare patienter och blir mer klimatvänlig. En satsning på e-hälsa kräver att tillgången till stabila och snabba uppkopplingar förbättras. Tillgången till e-hälsa ska vara jämlik oavsett boplats. Journal på nätet ska vara ett smidigt och enkelt sätt att följa sin egen vård.

E-hälsa är ett expansivt område med stora möjligheter till innovativ utveckling. Men utvecklingen innebär också utmaningar i form av säkerhet, integritet och nya arbetsprocesser. Vem får tillgång till information om människors hälsa? Hur påverkas patienter och personal? Det är viktiga frågor som inte får tappas bort.