Skutberget

Miljöpartiet Karlstad gillar Skutberget – där Vänerhavet möter Sörmons ljusa skogar har Karlstads kommun under lång tid sökt efter en sagopark som passar barnfamiljer, samtidigt som Skutbergets unika värden varsamt hanteras och utvecklas.

Skutberget är en oas i Karlstad med långa spår, vandringsleder, bad, grillplatser och andra goda rekreationsmöjligheter. Vi vill utveckla Skutberget så att det fortsatt är en oas för både motion och rekreation. Vi vill att Skutberget framförallt blir en plats för barn och unga. Med fina lekytor, bad och äventyrliga stigar i skogen, så att lockas barnen till naturen.

Vi tycker att det är viktigt att Skutberget fortfarande är gratis att besöka, att det går bussar ofta till och från Skutberget och att cykelvägen förlängs till västra delen av Skutberget.

Vi vill också att skogen skyddas längs den södra stranden, så att framtida generationer också kan glädjas åt att vistas i detta område.

Miljöpartiet är för en etablering av en sagopark med Muminvärlden på en del av östra Skutbergsområdet. Mumin står för miljöhänsyn och att ta hand om sin jord. Att kultur i form av litteratur och teater tar plats på Skutberget tycker vi är positivt.

Sagoparken kommer att vara stängt för allmänheten under sommarmånaderna och troligtvis några veckor vid jul- och påsklov, men på övriga tider öppnas parken upp och det är möjligt att röra sig ut till ön på ett sätt som inte går idag. Skogen bevaras och parkeringsplatsen förläggs norr om området som används idag. Vi har dock drivit på att den östra badviken ska vara tillgänglig för allmänheten.

Nyheter på Skutberget

Karlstad, 7 november 2021