Ett jämställt Nacka

Miljöpartiet vill bygga en mer jämlik, jämställd värld. Vårt samhälle är byggt på patriarkala strukturer och det behövs politik på alla nivåer, även lokalt, för att möjliggöra en förändring.

Mäns våld mot kvinnor är det våld som förblir konstant, även om många andra våldsbrott minskat de senaste årtiondena. En av fyra kvinnor kommer under sin livstid utsättas för våld av en närstående och våldet förekommer i alla samhällsklasser. Den som försöker lämna en våldsam partner behöver stöd från samhället, för just i samband med att kvinnan försöker lämna förhållandet är risken för dödligt våld som störst. Nacka kommun har tidigare haft utvecklad samverkan med andra aktörer (polis, sjukvård, kvinnojour) men denna har upphört. För oss är det självklart att återuppta denna samverkan.

Efter ett helt arbetsliv med lågavlönat deltidsarbete för att kunna ta hand om barn och hem har kvinnor i dag markant lägre pension än män. Flera hyresvärdar i kommunen kräver fast anställning och en inkomst på tre gånger hyran, vilket med låg pension kan vara svårt att nå upp till. Även de som egentligen inte har problem att betala hyran kan drabbas – pengar från exempelvis en bostadsrättförsäljning har inget värde, det är den månatliga inkomsten som bedöms. Miljöpartiet vill därför att kommunen går i borgen för de kommuninvånare som bedöms kunna betala hyran, men som inte får något hyreskontrakt på grund av hyresvärdarnas högt ställda ekonomiska krav. Med en kommunal hyresgaranti kan fler kvinnor bo kvar i Nacka även efter pensionen.

Alla barn ska ha möjlighet att utöva eller ta del av aktiviteter oavsett ålder, kön, sexuell läggning, etnicitet eller religion. Samtidigt vet vi att flickor deltar i organiserad idrott i lägre utsträckning än pojkar, och att barn i socioekonomiskt svagare området idrottar mindre än de som växer upp i välbärgade områden. När kommunen satsar pengar på idrottsanläggningar behöver vi ha på oss normkritiska glasögon: vilka gynnas av satsningarna vi gör och vilka blir utan? Vilka gör sina röster hörda och vilka deltar inte i samtalet? Hur kan vi skapa mer inkluderande former för lek och rörelse?

Miljöpartiet i Nacka vill:

• Bygga ett skyddsnät för de som utsätts för våld i nära relation. Kommunen måste säkerställa att skyddsnätet fungerar och samordna insatser från polis, sjukvård, skola och frivilligorganisationer.
  • Skapa en mer jämställd bostadsmarknad med kommunal hyresgaranti
  • Jämställd fritid med lika mycket resurser till flickors och pojkars kultur- och fritidsaktiviteter

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024