Arbete och företagande

Ett eget arbete är de flesta människors största trygghet och frihet. Miljöpartiets mål är att alla som kan arbeta ska ha ett arbete, på en arbetsmarknad som är jämställd och jämlik.

Genom arbetsmarknadsinsatser ska de som, av olika anledningar, inte har ett jobb få nya vägar in i arbete. Miljöpartiet vill särskilt stärka arbetet med unga vuxnas väg in i arbetslivet. Gymnasiekompetens är en av nycklarna till ett gott arbetsliv, därför behöver fler unga bli behöriga till gymnasiet och studieavbrotten minska. En väg in i arbete och självförsörjning är lärlingsutbildningar som skapas i samarbete med näringslivet.

Sigtuna kommun har en fantastisk resurs av kreativa företagare i kommunen, inte minst småföretagare. Innovativa företagare bidrar med lösningar vi behöver för att klara samhällsutmaningar på både på kort och lång sikt. Men en sårbarhet i kommunens näringsliv och arbetsmarknad är att en stor andel av alla jobb i kommunen är beroende av att flygen lyfter på Arlanda. De fem vanligaste yrkena i kommunen är alla knutna till jobb inom transport- och magasinering. Vi har också en hög andel jobb inom hotell- och restaurangbranschen. Miljöpartiet vill minska den sårbarheten genom satsningar som ger förutsättningar för en utveckling som leder till större mångfald i kommunens näringsliv.

För att utvecklas och stärka sin konkurrenskraft behöver företag ges förutsättningar att bidra till de lösningar som skapar framtidens jobb. Med utgångspunkt i en koldioxidbudget, som tydligt visar hur kommunens utsläpp ska minska, vill Miljöpartiet att företag ska få möjlighet att ingå Klimatavtal med kommunen. Klimatavtalet är en plattform för aktörer som vill bedriva ett aktivt klimatarbete anpassat efter den egna verksamheten och omfattar bland annat stöd att ta fram lämpliga klimatåtgärder, nätverk, kunskapsutbyte och samarbetsmöjligheter.

Nyheter på ämnesordet

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Örebro län, 11 april 2024