Arbetsmiljö

Det ska finnas bra möjligheter till balans mellan arbete och allt annat som är viktigt i livet. Att ha ett arbete är att vara en del av ett sammanhang – att få känna sig delaktig och viktig i samhället.

I dagens samhälle så har människor ofta flera olika roller, såsom anställd, förälder och partner. Det innebär att livet blir mer komplext och att människor ibland får hantera motstridiga krav. Detta kan vara tillfredsställande i många avseenden men även stressande, om det blir mer krav än vi klarar av att hantera. När människor upplever att kraven blir ohanterliga och möjligheten att styra över sitt liv minskar så ökar ohälsan och sjukskrivningarna. Vår hälsa är ett enormt högt pris att betala både för individen och samhället. Därför är det viktigt att arbetslivet bygger på hållbara lösningar och inte kortsiktiga mål.

Kompetensutveckling är centralt för att organisationer och individer ska ha en kontinuerlig positiv utveckling. För att organisationer ska utvecklas behöver det finnas en gemensam vision och mål för organisationen och medarbetarna samt sätt att ta hand om åsikter och idéer och vara högt i tak. För att individer ska utvecklas behöver det finnas goda förutsättningar för medarbetaren att behärska sina arbetsuppgifter samt sin position i organisationen, känna gemenskap och trivas i organisationen.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• arbeta för en god arbetsmiljö där människor trivs och känner gemenskap.
  • att kommunen erbjuder tillsvidaretjänster i större utsträckning istället för att förlänga vikariat på vikariat.
  • att personal inom tunga och slitsamma yrken får möjlighet att arbeta mindre med bibehållen lön.
  • ge kommunanställda möjlighet till mer kontroll över sina arbetstider och en större delaktighet i deras arbetssituation.
  • arbeta för en inkluderande organisationskultur med högt i tak och ingen diskriminering och där medarbetare bedöms utifrån sina förutsättningar samt förmågor istället för utifrån en snäv
    standardmall på hur de borde arbeta.
  • avlasta utbildad personal, särskilt inom bristyrken, genom att anställa fler som kan sköta arbetssysslor som inte kräver specifik utbildning.
  • sätta upp kompetensutvecklingsplaner utifrån vad personalen efterfrågar. Det ska vara tydligt för personalen vilka utbildningstillfällen som finns och när de kommer.
  • se över möjligheten till förkortad arbetstid med bibehållen lön.
  • utreda möjligheten att ta bort de delade turerna inom kommunens vårdverksamhet.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!

Örebro län, 26 april 2024

Camilla Hansén (MP): Sedan 1642 har vi klagat över att våren är kall