Trygghet och social hållbarhet

Varje år lämnar ca 13.000 ungdomar skolan till ett utanförskap. Utanförskap har framförallt sina rötter i skol- samt integrationsmisslyckanden och det är ofta barn med särskilda behov eller barn som lever i fattigdom som hamnar i utanförskap. När individer som upplevs som annorlunda inte får en plats i samhället blir det lättare för kriminella gäng eller extremister att fånga upp dem och ge dem en tillhörighet. Det bästa förebyggande arbetet är att ge unga det stöd de är i behov av.

Den grupp barn och unga som statistiskt sett har särskild risk för barnfattigdom är barn till ensamstående, barn med utländsk bakgrund och generellt familjer med svag anknytning till arbetslivet. Barnfattigdom bekämpas bäst med att föräldrarna blir en del av arbetslivet. Därför är angeläget att vi skapar en inkluderande arbetsmarknad då den påverkar samhällsutvecklingen i flera led.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• att skolan i större utsträckning ger resurser till barn och föräldrar efter behov så att inga barn behöver misslyckas i skolan.
  • ha en kommunal läxhjälp med anställd skolpersonal för att kunna ha mer uppstyrd läxhjälp samt att utveckla samarbete med den läxhjälp som idag erbjuds av civilsamhället.
  • att eldsjälar på utsatta områden anställs så de får jobba mer mot skolan.
  • ha ett mer jämlikt samhälle där föräldrar till utrikesfödda barn får komma in på arbetsmarknaden på lika villkor och ge sina familjer en trygg försörjning.
  • ge unga med rötter utanför Sverige förebilder de kan identifiera sig med.
  • utveckla idéburet offentligt partnerskap (IOP) eventuellt med Ersboda Folkets Hus eller annan förening på Ersboda.
  • ha en instans som slussar in unga vuxna från resurssvaga områden i arbete. Ungdomstorget får ett särskilt ansvar för unga från resurssvaga områden.
  • jobba förebyggande med avhopparverksamhet för att hjälpa människor ur en kriminell bana.

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 3 maj 2024

Debattartikel: Inför gratis TBE-vaccin i Skåne

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!