Skola och förskola

Vårt samhälle, vår välfärd, och våra barns mående är beroende av en  välfungerande skola och förskola. Eftersom utbildning i allt högre grad  blivit en förutsättning för att komma in på arbetsmarknaden så har  skolan blivit allt viktigare.

I våras så blev 90 % av eleverna i den kommunala grundskolan i Umeå behöriga till ett nationellt program. Det är bland de bästa i Sverige. Vi har en högre andel behöriga lärare än andra jämförbara kommuner, vilket är den viktigaste faktorn för goda studieresultat.

Allt är såklart inte guld och gröna skogar men privatisering är inte lösningen på skolans problem. Det är bra med ett fritt skolval och att det finns skolor med olika pedagogisk inriktning. Många friskolor gör ett jättebra jobb. Men medan allianspartier vill se fler vinstdrivande skolor och förskolor i Umeå så är valet för oss i Miljöpartiet självklart: Vi vill hellre bevara den starka kommunala skolan i Umeå än att ha en vinstdriven skolmarknad. Sverige har västvärldens mest marknadsliberala skolsystem. Det vill vi inte se mer av i Umeå. Pengarna ska gå till elever och lärare inte till miljardvinster.

Umeå har en lärarbrist på en rad områden. Fler pensionsavgångar är att  vänta. För att upprätthålla och förbättra kvaliteten på Umeå kommuns  skolor behöver vi locka till oss utbildade pedagoger och se till att den  personal som redan arbetar trivs och stannar kvar på sina arbetsplatser.  Nationella reformer som höjda löner och karriärtjänster har förbättrat  lönerna men nu är det viktigt att satsa på en bra arbetsmiljö där vår  personal känner att de hinner med alla elever.

Både våra elever och pedagoger förtjänar lugn och ro i skolan. Vissa av Umeås partier tänker att ordningsvakter eller poliser kopplade till skolan är en del av lösningen. Det tror inte vi. Vi tror att det är annat som hjälper lärarna att få bukt med ordningsproblem. Som att det finns ett tydligt ledarskap som direkt går in och sätter gränser när någon klottrar, mobbar eller slåss. Och att lärare känner att de får stöd i detta från skolan och samhället i stort. Och istället för poliser och ordningsvakter i skolan så är det bättre med personal som kan styra upp rastaktiviteter eller undervisa i mindre grupp för de barn som behöver det.

I jämförelse med resten av Sverige så kännetecknas Umeås skolor av  höga resultat och en hög känsla av trygghet. Däremot känner sig våra  elever mindre stimulerande i skolan än övriga Sveriges. Forskning visar  att stimulering inte bara leder till ett bättre mående utan också att  kunskapens sätter sig djupare och blir mer bestående. Här behöver vi bli  minst lika bra som resten av landet.

I nuläget så är barn med NPF kraftigt överrepresenterade bland elever som inte klarar skolan och bland barn med psykisk ohälsa. Enligt en studie från Karolinska institutet så har personer med högfungerande autism i genomsnitt 12 år kortare livslängd än jämförelsegruppen utan autism, vilket framför allt beror på att självmordsrisken för dessa personer nästan var tio gånger högre än för andra. Så kan det inte fortsätta.

En bra skolgång för dessa barn är en där de lär sig att de är bra, istället för att deras självbild bryts ned av ständiga misslyckanden och bråk. Där deras föräldrar och pedagogerna har en kommunikation som är öppen och inlyssnande, inte en där ena sidan känner sig pressade och anklagade och den andra känner sig tvingade att driva på och tjata. Där det fungerar bra oavsett var barnen är, istället för att allt hänger på en duktig pedagog, arbetslag eller rektor.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• prioritera satsningar på mer personal och mindre barngrupper framför skattesänkningar.
  • att även särskilt begåvade barn ska få stimulans och utmaningar i skolan.
  • att alla barnfamiljer ska ha tillgång till bostadsnära för- och grundskola, även i byarna.
  • inte att Umeås barn får betyg redan i årskurs 4, som allianspartierna vill. Tidigare betyg innebär mer administration för lärarna och mer stress för eleverna utan att svaga elever får mer hjälp.
  • att barn med särskilda behov får de anpassningar de behöver, om det så är stöd i deras sociala utveckling eller undervisning i mindre grupp.
  • att våra skolor ska ha tydliga ordnings- och trivselregler som skapar arbetsro för lärare och elever.

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 3 maj 2024

Debattartikel: Inför gratis TBE-vaccin i Skåne

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!