Inkluderande arbetsmarknad

Även om det är viktigt att ha ett arbete att gå till så är det lika viktigt att alla människor får samma förutsättningar till arbeten de är kvalificerade för. Ditt namn och utseende får aldrig vara det som avgör vilket jobb du kan få.

Vi vill ha ett samhälle där alla har förutsättningar att förverkliga sig själva i sin identitet och sina livsmål. Människor som kommer till Sverige från andra länder är oftast driftiga och handlingskraftiga och har en oerhörd potential som idag inte tillvaratas. Det finns idag ca 55.000 utrikesfödda akademiker som har arbeten som är mindre kvalificerade än vad de har kompetens till. Det leder till är att samhället går miste om en kompetens som vi faktiskt har behov av men också att dessa tränger ut människor med lägre kompetensnivå från arbetsmarknaden. Med en mer välfungerande jobbkedja där utrikes födda i högre utsträckning har jobb som motsvarar deras kompetens skulle 31.000 fler personer ha jobb i Sverige. Det skulle även innebära att 9.000 fler personer utan gymnasiekompetens skulle komma i arbete och det skulle öka de offentliga finanserna med 13 miljarder kronor per år i ökade skatteintäkter och minskade kostnader för insatser.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• ha en jämlik arbetsmarknad med bättre matchning där människor inte diskrimineras utan får jobb utifrån sin kompetens.
  • att kommunens förvaltningar och bolag ska återspegla den mångfald vi har i Umeå.
  • att kommunen tar ett övergripande ansvar för att människor som flyttar till Sverige får sin yrkeskompetens validerad.
  • arbeta för att Umeå kommun samt kommunalt ägda bolag har anonymiserade jobbansökningar i sina rekryteringar.
  • ha goda utbildningsmöjligheter för människor som ställer om mitt i livet och byter yrkesväg.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!

Örebro län, 26 april 2024

Camilla Hansén (MP): Sedan 1642 har vi klagat över att våren är kall