Kultur och fritid

Ett rikt kultur- och föreningsliv ger ett samhälle där människor får möjlighet att mötas, utvecklas, tänka fritt och vara kreativa. Föreningsutövande inom kultur och idrott och andra fritidsaktiviteter spelar en viktig roll för att vi ska må bra både psykiskt och fysiskt. Vi vet att social gemenskap, kreativitet och fysisk aktivitet i alla former främjar folkhälsan och meningsfullheten i våra liv. Detta är en del av människans bestående värde och grundläggande behov.

Politikens uppgift är att skapa möjligheter för kultur- och föreningsliv att frodas, framförallt de former som inte är tillräckligt kommersiella för att stå på egna ben. Vi vill möjliggöra för fria kulturutövare att bo kvar i Umeå och kunna praktisera sitt konstnärskap på en hög nivå här. Vi vill se ett starkt utbud av både bredd- och spetsidrott inom kommunens alla delar. Samtidigt ska det också finnas möjlighet till meningsfulla fritidsaktiviteter oavsett vem du är eller var du bor och vad du är mest intresserad av. Det kan vara kultur, idrott, spel, friluftsliv, dans eller något annat.

Idrott och kultur ska inte värderas olika och stå mot varandra utan samverka och bidra till varandras verksamheter. I kommunen ska det finnas salar för dans och drama likaväl som ändamålsenliga lokaler för olika typer av idrott. Lokalfrågan är i dagsläget ett stort problem för många kultur- och idrottsutövare och det kan inte lösas enbart av kommersiella krafter.

Under kulturhuvudstadsåret var Umeå kommun mån om att lyfta fram Västerbottens minoriteter, som utgjorde vågmästare hos den jury vars val stod mellan Umeå och Lund. Men sedan hände någonting. Det kulturpolitiska programmet 2020 lyfte inte fram våra minoriteter på det sätt som de själva hade velat. Vi behöver stärka kommunikationen mellan minoriteter, myndigheter, förvaltningar och andra beslutsfattare. Urfolken måste få sin röst hörd nu och i framtiden.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• ha tillgängliga kultur-, fritids- och idrottsaktiviteter för alla oavsett ålder, inkomst eller bakgrund.
  • bevara och värna Kulturskolan.
  • främja utvecklingen av utbudet på fritidsaktiviteter riktade specifikt till personer med någon form av
    funktionsnedsättning.
  • rusta upp och tillgängliggöra stadsnära natur- och friluftsområden (exempelvis
    Grössjön) samtidigt som dess naturliga miljö bevaras.
  • få mer kultur ut i stadsdelarna – vi vill prioritera och tillgängliggöra stadsdelskulturen.
  • utöka möjligheten att låna fritids- och kulturutrustning, enligt till exempel Modell Kultur- och Fritidsbank.
  • ha attraktiva och trygga fritidsgårdar utspridda i de olika stadsdelarna.
  • skapa områden som uppmuntrar till spontanidrott, rörelserikedom och social interaktion mellan olika grupper av människor.
  • arbeta för att bibehålla tillgängligheten till längdskidspår i hela kommunen.
  • lyfta minoritetsarbetet i det politiska rummet.
  • trygga en långsiktig finansiering för Kvinnohistoriska museet.

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 3 maj 2024

Debattartikel: Inför gratis TBE-vaccin i Skåne

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!