Klimat och miljö

Klimatet är vår tids ödesfråga och de beslut vi fattar nu kommer avgöra våra barns framtid. Om temperaturökningen överstiger två grader kommer våra efterlevande att möta en radikalt annorlunda värld. En värld med havererad livsmedelsproduktion, torka, skogsbränder och översvämningar. Där ekosystem slås ut och arter dör ut i en takt som ej tidigare skådats på vår planet.

Men det finns en strimma av hopp. Vi människor vet om vad som orsakar den nuvarande krisen, och hur vi ska ändra kurs. Tiden är knapp, men vi har resurser och kunskap att ställa om. Det vi behöver är viljan. Umeå har alla förutsättningar att ställa om och bli ett föredöme för Sverige och Europa, men då måste vi ta vårt ansvar och växla upp takten i klimatomställningen. Genom att nå långt i omställningsarbetet och den gröna industriella revolutionen skapar vi förutsättningar för långsiktig
konkurrenskraft och för att inspirera andra.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• ställa om den kommunala fordonsflottan till el, vätgas eller biogas – nu!
  • bilda fler stadsnära kommunala naturreservat. Detta är ett enkelt sätt att få till ett långsiktigt skydd av de grönområden vi har i Umeå. Inledningsvis vill vi göra ett naturreservat av Stadsliden.
  • bygga ut laddinfrastrukturen för både personbilar samt tunga fordon i hela Umeå.
  • att Umeå kommun förbinder sig att i åtgärdsprogrammet för våra antagna miljömål
  • följa den koldioxidbudget som tagits fram för vår kommun.
  • skärpa klimatkraven i kommunens upphandlingar.
  • möjliggöra samarbete med andra kommuner rörande produktion, lagring och export av vätgas.
  • införa miljözoner i centrala Umeå för att få bort hälsoskadlig luft.
  • investera i miljövänlig elproduktion med bland annat solceller på samtliga fastighetstak som har sydläge.
  • säkerställa att kommunen lever upp till våra mål om lokalproducerad och ekologisk mat.
  • satsa på hållbara färdsätt och minska biltrafiken. Mer plats för människan – mindre plats för bilen!
  • ställa höga krav på energieffektivt och klimatsmart byggande. Det ska byggas mer i trä och mer plusenergihus för att minska koldioxidutsläpp och öka den regionala tillväxten.
  • ställa höga hållbarhetskrav från Mark & Exploatering när nya områden ska exploateras, med krav på solceller och cykelvägar/cykelparkeringsplatser.
  • utveckla återbruket i Umeå! Mer måste återanvändas, mindre ska slängas.
  • satsa mer på att låna, laga, dela! Vi måste bort från slit- och slängsamhället. Därför behöver vi utveckla delningstjänster och verksamheter för lagning av prylar, kläder, etc. Dessutom ska vi utveckla Fritidsbanken och satsa på fler liknande koncept.
  • förbjuda vattenskotrar i våra sjöar, vattendrag och vid de kustområden som är känsliga för påverkan av dessa bullriga miljöskadliga leksaker.
  • låta Hamrinsberget bli en besöksvärd, naturlig oas istället för ett byggprojekt.
  • göra Storgatan i centrum till en sommargata där trafiken stängs av för att ge plats åt uteserveringar, marknader, grönska och gåyta.

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 3 maj 2024

Debattartikel: Inför gratis TBE-vaccin i Skåne

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!