Psykisk hälsa för barn och unga

Trots att vårt ekonomiska välstånd ökar mår många personer psykiskt dåligt. Det är aldrig för sent att påverka vår psykiska hälsa, men tidiga insatser har störst effekt, eftersom onda och goda cirklar ofta börjar tidigt i livet. Därför vill vi i Miljöpartiet arbeta förebyggande och med tidiga insatser. Vi vill satsa på förskolor, skolor och andra platser där barn och unga befinner sig, för att främja en god psykisk hälsa, som personer också kommer ha med sig senare i livet.

De förebyggande åtgärderna som har bäst effekt är sådana som främjar fysisk aktivitet, sömn och bra kost. Det kan handla om att säkra gång- och cykelleder till våra skolor (vilket främjar daglig motion) liksom decentraliserade tillagningskök enligt modellen som tillämpas i exempelvis Västerås kommun, enligt vilken beslut kring matlagningen tas av kockar som befinner sig nära de som äter maten och som därför kan avgöra vad som passar just deras målgrupp.

I nuläget så är barn med NPF kraftigt överrepresenterade bland elever som inte klarar skolan och bland barn med psykisk ohälsa. Enligt en studie från Karolinska institutet så har personer med autism utan intellektuell funktionsnedsättning i genomsnitt 12 år kortare livslängd än jämförelsegruppen utan autism, vilket framförallt beror på att självmordsrisken för dessa personer är nästan tio gånger högre än för andra. Så kan det inte fortsätta.

En bra skolgång för dessa barn är en där de lär sig att de är bra, istället för att deras självbild bryts ned av ständiga misslyckanden och bråk. Där deras föräldrar och pedagogerna har en kommunikation som är öppen och inlyssnande, inte en där ena sidan känner sig pressade och anklagade och den andra känner sig tvingade att driva på och tjata. Där det fungerar bra oavsett var barnen är, istället för att allt hänger på en duktig pedagog, arbetslag eller rektor.

Miljöpartiet i Umeå vill:

• satsa på förskolor, skolor, elevhälsa, fritidshem och ungdomsgårdar, så att de får rätt förutsättningar för att kunna främja en god psykisk hälsa bland barn och unga.
  • aldrig låta så kallad inkludering i vanlig klass bli ett självändamål. Oftast är inkludering bra, men om det är tydligt att man inte passar in i det sociala och i vad som förväntas i skolarbetet, så kan skolgången bli ett trauma. I sådant fall bör barnet inte utsättas för den miljö som är skadlig för dem utan gå direkt till en miljö där de kommer till sin rätt.
  • att det ska finnas temakvällar på fritidsgårdar där tjej- och killgrupper kan samtala om bland annat könsnormer.
  • verka för att barn och unga får tidiga stödinsatser, istället för att få hjälp först efter att ha upplevt så många misslyckanden och svårigheter att de fått men för livet.
  • att Umeå har ett välutvecklat suicidpreventivt arbete som är proaktivt och kan fånga upp de som är i risk i tid.
  • reformera och samordna BUP så att region och kommuner tillsammans ansvarar för organisationen. Satsa resurser för att säkerställa en trygg och stabil patientkontakt.

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 3 maj 2024

Debattartikel: Inför gratis TBE-vaccin i Skåne

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!