Demokrati och inflytande för alla

Lyssna

Miljöpartiet vill

• Förbättra dialogen med medborgarna, t ex genom att göra Medborgardialog och Demokratikanalen ännu mer kända bland invånarna.
  • Att landstinget Västmanland inför valet 2018 ansöker om att bli försöksregion för sänkt rösträttsålder.
  • Öppna upp fler av landstingets beslutande möten för allmänheten.
  • Möjliggöra deltagande på distans på beslutande möten.

Demokrati handlar om rätten och möjligheten att påverka det samhälle vi lever i. Att utveckla dialogen med länets medborgare är en viktig demokratifråga. Det ska vara enkelt för alla att ta del av information, lämna synpunkter och förslag till politiska församlingar.

Kontakt och dialog sker inte bara genom de förtroendevalda utan också genom anställda på landstinget. Alla landstingets verksamheter ska vara lyhörda och öppna för dialog och konstruktiv kritik. Det ska vara enkelt att lämna synpunkter och hanteringen av synpunkter ska bidra till att nöjdheten med landstingets tjänster ökar.

En funktionsnedsättning, oavsett om den är fysisk eller psykisk, ska inte hindra en människa att delta i samhället på samma villkor som andra. Att alla invånare i länet ska samma chans att ta del av utbud och service. Vi menar att brister i tillgänglighet är diskriminerande eftersom otillgänglighet hindrar människor att ta del i samhället och det demokratiska arbetet.