Vindkraft

Det är hög tid att sikta mot ett helt förnybart energisystem där sol, vind, bioenergi, vätgas och energieffektivisering alla är viktiga pusselbitar. Vindkraften växer i Sverige, något som både Miljöpartiet och det svenska folket är positiva till. Sju av tio svenskar vill att det ska byggas mer vindkraft.

Miljöpartiet vill att fler ska ta del av vindkraftens vinster!
Kommuner, markägare och alla de som bor omkring vindkraftverk ska vara med och dela på avkastningen. Vindkraften ska vara en motor i den lokala välfärden. Vindkraften ska ge resurser för att kommunen kan anställa fler personer i vård och skola och den ska ge närboende mer pengar i plånboken. Därför presenterar vi nu ett helhetspaket för att svenska folket ska kunna ta del av vinsten från vindkraften!

Miljöpartiet vill att även svenska folket ska få möjlighet att var delaktiga i energiomställningen genom att ha solpaneler på sitt eget tak eller äga vindkraft tillsammans med andra. Därför föreslår vi att fler får ta del av vind- och solkraftens vinster och göra sig oberoende av de stora elbolagen.

Miljöpartiet vill att närboende alltid ska få rätten att köpa andelar och bli delägare när det byggs vindkraft där man bor. Danmark har använt det här systemet framgångsrikt i många år. Många vill dra sitt strå till stacken i energiomställningen, äga sin egen el och därmed få makt över elräkningen.

Även kommunen som helhet är en aktiv part vid vindkraftsetableringar och förtjänar därför ett erkännande om den bidrar till grön omställning. Miljöpartiet föreslår att fastighetsskatten ska stanna i den kommun där vindkraften står, istället för att som idag gå rakt ner i finansministerns statskassa. Ju mer vindkraft en kommun bygger desto större ersättning. Blekinges kommuner skulle med vårt förslag årligen få 1 miljon kronor med dagens antal vindkraftverk.

Det har funnits en oro hos markägare och närboende om att priserna går ned på fastigheter. Då tycker vi att det är rimligt att de får ta del av de vinster som samhället får när det produceras ny grön el. Det är en rättviseaspekt som vi nu möter!

Nu är det dags att vi lär av andra länder och ger möjligheter till en folkrörelse där människor får ta makten över sin elräkning och samtidigt tjäna en slant på sitt bidrag till en grön omställning.

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet