Natur och biologisk mångfald

Vi vill att Eskilstuna ska vara en stad där alla har nära till parker och grönska, en kommun där ett rikt djurliv värnas och där vi skyddar värdefulla naturområden. Det vill vi göra genom att se till att alla har ett grönområde inom 300 meter från den egna bostaden, genom att bilda fler naturreservat och hantera skogsbruk på ett ansvarsfullt sätt och bedriva hyggesfritt skogsbruk på kommunens mark. Vi vill också skydda vår stad genom mer grönska, som är viktigt för ett klimat i förändring, med stigande medeltemperaturer och extrema väderhändelser. Mer grönska, våtmarker och öppna vattendrag gör att det är lättare att hantera plötsliga vattenflöden. Grönska bidrar också till bättre luft och till att hålla nere temperaturen i staden under värmeböljor. Det är viktigt för att skydda barn, gamla och sjuka.

Ån är en källa till glädje för många Eskilstunabor, men idag går det tyvärr inte att ta sig ett dopp i centrala staden. Det tycker vi är synd. De flesta av oss behöver svalka under sommaren, men idag behöver många åka bil till badställen utanför centrum för att kunna få det. Vi vill rena Eskilstunaån och göra den badbar även i centrala delar av Eskilstuna och utveckla å-rummet för rekreation. Vi vill skapa fria vandringsvägar för fiskar i Eskilstunaån. Det är viktigt för att fiskar och andra vattenlevande arter som är beroende av att vandra för sin fortplantning ska kunna komma tillbaka och öka den biologiska mångfalden i ån.

Arbetet med klimatanpassning behöver prioriteras och ske systematiskt, genom att resurser avsätts, risker analyseras och nödvändiga åtgärder vidtas i god tid. Vi vill stärka Eskilstunas arbete med klimatanpassning för att identifiera risker och ta fram effektiva åtgärder som minskar sårbarheten i ett förändrat klimat genom att säkerställa att nybyggnation lokaliseras till områden utan risk för framtida översvämningar, att det finns grön- och blåytor som träd, planteringar, parker, diken och avrinningsytor i stadsmiljön för att kunna hantera skyfall och genom att minska bräddningarna från avloppsledningar genom svackdiken, dammar och andra fördröjningar av dagvattnet.

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 5 maj 2024