Trygghet

Eskilstuna står inför enorma utmaningar, vi är många som upplever att vår stad inte känns som en trygg plats längre som en följd av det ökade våldet, som en följd av kriminalitet och skjutningar. Vi vill att alla barn och unga i Eskilstuna ska få en trygg uppväxt med goda förutsättningar och en framtid att längta till. Det når vi genom att satsa på sådant som skapar motståndskraft mot våldet. Här är det förebyggande arbetet helt avgörande. För att det ska få bästa effekt måste vi börja så tidigt som det bara går. Då måste de satsningar som görs för barn och unga för ökad trygghet omfatta även förskolan, familjecentraler och familjevägledare och ske under lång tid. Samverkan mellan samhällets instanser behöver stärkas och utvidgas för att vi ska kunna nå unga i en tidigare ålder än idag. Arbetet med att förebygga nyrekrytering till kriminella miljöer behöver ske koncentrerat och med långsiktig riktning genom stöd till och punktmarkering av ungdomar i riskzonen.

En meningsfull fritid för våra barn och unga är avgörande för att skapa ett tryggt Eskilstuna -vi vill se att mer resurser avsätts till den ideella sektorn, till idrotts- och kulturlivet och utforma kommunens föreningsbidrag på ett sätt som uppmuntrar föreningarna att aktivt arbeta med mångfald och jämlikhet. Vi menar också att det är barnet rätt till kultur som ska vara avgörande och vill därför se att Kulturskolan blir avgiftsfri.

Vi har sedan 2018 drivit frågan om att etablera Fryshuset i Eskilstuna, vi tror även fortsatt på att detta kan vara en viktig pusselbit som kan hjälpa till med att vända den negativa utvecklingen. Fryshuset har en lång och gedigen erfarenhet av att fungera som en mötesplats för ungdomar som annars har nära till att välja en kriminell och osäker inriktning på sitt liv, genom att istället erbjuda öppenhet och aktiviteter och kan fungera som ett bra komplement till kommunala verksamheter.

En viktig insats som vi vill införa i våra utsatta områden för att skapa trygghet och tillgänglighet, är medborgarvärdar, ett koncept som finns i till exempel Stockholm. Det handlar om att anställa personer som vill göra skillnad för Eskilstunaborna och bedriva uppsökande verksamhet genom att befinna sig i och bidra med vuxennärvaro i bostadsområden. Uppgiften är att möta invånare i offentliga miljöer, bostadsområdena med syftet att skapa relationer, kontakter och förtroende.

Såväl skolan som förskolan utgör enorma skyddsfaktorer som motverkar riskfaktorer när det gäller ungas kriminalitet. Fler lärare och en stärkt elevhälsa och stöd som flyttas närmare eleverna är väsentligt. Som en del av det våldsförebyggande arbetet vill vi i skolan också se en breddning av metoden Mentors in Violence Prevention (MVP) en metod som vilar på genusteoretisk grund och syftar till att vända den traditionellt passive åskådaren till en förebyggande aktör. Här vill vi se att ungdomsjouren Fria får fylla en viktig funktion och ges möjlighet att utbilda i MVP.

Nyheter på ämnesordet

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt