Bostäder

Bra bostäder
Det ska finnas bostäder för de som vill bosätta sig i Leksand
Idag är det svårt att hitta en bostad i Leksand för de som behöver en sådan. Inflyttande, unga som vill flytta hemifrån eller par som behöver separera hamnar i en svår situation på grund av bostadsbristen. I grundlagen framgår att ”det allmänna” har ett avgörande ansvar för bostadsförsörjningen
Leksand behöver en mix av upplåtelseformer för bostäder men det måste gå att få tillgång till en hyresrätt med rimlig hyra utan att behöva stå i kö åravis.
Att bygga hus kräver mycket resurser och husen ska dessutom stå kvar i generationer. Därför måste vi bygga smart, hållbart och på lämpliga platser. Vi vill att fler hus ska byggas i trä, ett klimatsmart material. Husen ska vara energisnåla eller till och med bidra med mer energi än de gör av med. Alla nybyggda hus bör utnyttja de möjligheter som finns för hållbart byggande, energihushållning och energiproduktion. Vi ska inte bygga på åkermark.

Miljöpartiet vill:

• att kommunen ser till att det finns hyresrätter med rimliga hyror i tillräcklig omfattning.
• att det finns framförhållning i kommunens planarbete så att det normalt alltid finns tillgång till mark för bostadsbyggande i olika upplåtelseformer.
• att kommunen ställer krav i samband med detaljplanearbete och i styrande dokument för bygglovshanteringen på hållbart byggande.

Nyheter på Bostäder