Energieffektivisering

Potential för förnybar energi
Energieffektivisering
Det finns stor potential för energieffektivisering inom kommunen. Det handlar om att minska energiförbrukning där det är möjligt men också att ta tillvara  spillvärme från olika källor. Inom kommunen finns även potential att utvinna förnybar energi både för elproduktion och för fjärrvärmeproduktion.
Kommunen som fastighetsägare ska effektivisera sin energianvändning. Kommunen ska även stötta fastighetsägarna i kommunen om hur energieffektivisering kan ske.
Utomhusbelysningar ska bytas till effektivare när det är dags att förnya.
Ett program för att montera solpaneler på kommunala fastigheter bör tas fram och startas.
Den spillvärme som generas från industrin och från kylanläggningar, isbanor och liknande bör tas tillvara när det är rimligt och möjligt.
Vindkraft bör byggas inom kommunen men den ska lokaliseras så den inte stör människor och djur på ett oacceptabelt sätt. Vinster från vindkraftproduktionen ska komma kommunen till del.

Miljöpartiet vill:

• att kommunen aktivt arbetar med energieffektivisering.
• att kommunen använder tak på kommunala fastigheter för solelproduktion alternativt solvärmeproduktion.
• att kommunen arbetar för lokalisering av vindkraftverk inom kommunen där kommunen får del av vinsterna.
• att kommunen utreder möjligheter att ta tillvara spillvärme.

Nyheter på Energieffektivisering