Företagande

Bra förutsättningar för företagande
 Företagande
Leksands företag och handlare har bra förutsättningar för sin verksamhet
Leksand är en relativt liten kommun med både handel och småföretagande. Leksand är en attraktiv turistort och sommartid vistas många besökare inom kommunens gränser vilket ger näringsidkare och företagare goda möjligheter till näringsverksamhet. Bidragande till attraktionskraften är den speciella kulturen i Leksandsområdet med till exempel folkmusik och hemslöjd. Karakteristiskt för landskapet är byarnas dominans i landskapsbilden.
Kommunen är en av de största arbetsgivarna i kommunen. Antalet större arbetsgivare i övrigt är få. Det gör att arbetsmarknaden i Leksand inte är exponerat för nedläggningshot  av dominerande arbetsgivare som många andra mindre kommuner.
I många kommuner har externetablering av handel skett med förödande resultat för centrumhandeln. I Leksand har en liknande etablering skett i Insjön.
Kommunen ska se till att det finns möjligheter för företagare att etablera sig i kommunen.
Kommunen bör värna Centrumhandeln. Leksand har ett litet centrum och de butiker som finns behöver varandra för att locka kunder och bli lönsamma. Ytterligare externetablering förutom i de lokaler som redan finns i Insjön bör undvikas.
Miljöpartiet är emot externetablering av dagligvaruhandel och därmed att etablera en livsmedelsbutik vid Limsjöänget.
Kulturen som dragningskraft till näringslivet måste värnas.

Miljöpartiet vill:

• att kommunen stöttar kulturella evenemang som t ex musikfestivaler, spelmansstämmor, julmarknad och medeltidsmarknad som långsiktigt är en förutsättning för Leksands attraktionskraft.
• att kommunen ser till att det finns möjligheter för företag att etablera sig eller expandera i Leksand.
• att det inte etableras dagligvaruhandel på Limsjöänget.

Nyheter på Företagande