Klimatpåverkan

Minimera kommunens klimat- och miljöpåverkan
 Klimatpåverkan
Kommunens klimat- och miljöpåverkan minimeras
Klimat- och miljöpåverkan tillhör vår tids största utmaningar. Ska mänskligheten ha någon chans att uppnå Parisavtalets mål om en temperaturökning på 1,5 grader behöver vi alla hjälpas åt. I visionen för Leksand har kommunfullmäktige beslutat att Leksand ska ta sin del av det ansvaret.
När kommunen har möjlighet att påverka ska minskad klimat- och miljöpåverkan vara en viktig del av beslutsunderlaget. Detta ska genomsyra all kommunal verksamhet från kommunfullmäktige och politiska församlingar till alla verksamheter som drivs i kommunal regi eller är uppköpta av kommunen.
Klimat och miljöpåverkan ska minimeras inom alla områden kommunen kan påverka.
Energiproduktion, energianvändning, inköp, kosthållning, resor och transporter, skötsel av markområden.
Kommunens fordon ska drivas med förnybara drivmedel eller el.
Vi vill att kommunen som är en stor inköpare ska ställa hårdare och mätbara krav om miljö, etik och sociala villkor i alla upphandlingar. För att använda resurser mer effektivt behöver kommunen också införa ett kretsloppstänk i alla verksamheter. Det innebär att minimera avfall, återanvända och återvinna mer än idag.

Miljöpartiet vill:

• att minskad klimat och miljöpåverkan
ska vara en viktig faktor vid alla beslut
inom kommunal verksamhet.
• att kommunala fordon drivs med
förnybara drivmedel eller el. Fossila
drivmedel är utfasade senast 2030.
• att kommunen ställer hårda och
mätbara krav om miljö, etik och
sociala villkor i alla upphandlingar.

Nyheter på Klimatpåverkan