Vägar – kommunen måste ta ansvar
Vägfrågan
Miljöpartiet efterfrågade inför valet 2022 en utredning som visade vilka alternativ
som är möjliga lösningar för vägfrågan och vilka konsekvenser dessa alternativ har
för alla berörda.
Det önskemålet kvarstår. Vägfrågan har kantats med beslut utan ordentliga
underlag men den fullmäktigeberedning som nu tillsats har möjlighet att visa vilka
möjligheter som finns och deras respektive konsekvenser.
Miljöpartiets inriktning är att väghållningen på alla vägar inom kommunen ska
kunna betraktas som rättvis, resurseffektiv och hållbar.
Miljöpartiet ser framför sig att fler vägar får kommunalt huvudmannaskap, att en
del enskilda vägar får kommunala stöd men att det även finns andra vägar. Var
gränserna ska gå mellan dessa olika varianter ska gå bör fullmäktigeberedningen
ta fram förslag till.
Det är flera aspekter som kan komma att påverka förslagen:- Vad kommer det att kosta?- Hur kan en förslagen förändring gå till?- Kommer den föreslagna lösningen att kunna fungera över tid?
Vägfrågan har ältats i snart 30 års tid och det har tagits beslut utan att helheten
varit tydlig för berörda. Miljöpartiet vill nu att vi tar framtidssäkrade beslut i
vägfrågan och fullmäktigeberedningen kan skapa möjligheter för det.
Det får vara slut på fort och fel i vägfrågan nu!
Miljöpartiet vill:
skapa en rättvis, resurseffektiv och hållbar väghållning i hela kommunen
att fullmäktigeberedningen levererar beslutsunderlag med tydliga
konsekvensbeskrivningar
att kommunen gör vad som är rimligt och möjligt
för att stötta väghållarna tills dess förändringar
är genomförda
att fler vägar får kommunalt huvudmannaska