Hållbar ekonomi – fördjupning

Hållbar utveckling är kärnan i vår ekonomiska politik. Miljöpartiet vill ställa om från en linjär till en cirkulär ekonomi som präglas av hållbarhet. Kommunens ekonomiska politik är ett medel som kan användas för att uppnå ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

Runt om i Sverige urholkas välfärden av nedskärningar, effektiviseringskrav och utebliven kompensation för kostnadsökningar. Ett socialt hållbart samhälle kräver en stark välfärd. Det är hög tid att sätta stopp för nedskärningarna och istället investera i vår gemensamma välfärd.

Välfärdens utformning

Välfärdstjänster inom vård, skola och omsorg ska erbjudas alla människor på lika villkor och efter behov. Vi är oroade att verklig kvalitetsutveckling hindras till förmån för fokus på rapporterbara prestationer och mätpunkter som kan räknas om i pengar i ersättningssystemen. Vi vill därför få bort de kommersiellt inriktade aktörerna och i stället främja idéburna verksamheter som komplement till den kommunala servicen inom välfärdssektorn.

Alla utförare inom välfärden ska ha som främsta motiv att bedriva en högkvalitativ verksamhet, och drivas av ett socialt och samhälleligt engagemang. Syftet med verksamheten ska inte vara att dela ut vinst, vilket också ska framgå av stadgar eller bolagsordning. Eventuell vinst ska återinvesteras i verksamheten.

Kommunens ekonomiska politik

En långsiktigt hållbar ekonomisk politik innebär att göra nödvändiga investeringar och satsningar i dag och samtidigt ta ansvar för att kommunen har en god ekonomi även i framtiden.

Miljöpartiet ser inget egenvärde i att höja skatten men anser att skattesatsen måste anpassas efter de behov som finns i kommunens verksamheter. Vi är beredda att höja skatten om det krävs för satsningar i välfärden och för att genomföra klimat- och miljöåtgärder.

För Miljöpartiet är det viktigt att välfärden ges långsiktigt hållbara förutsättningar. Därför vill vi varje år kompensera för pris- och löneökningar samt noggrant följa upp de effektiviseringskrav som ställs så att de inte felaktigt leder till besparingar. Att inte kompensera för ökade kostnader och tvinga verksamheten att skära ner urholkar på sikt välfärden.

Kommunens inköp och placeringar

Lunds kommun upphandlar varor och tjänster för närmare 3,5 miljarder kronor årligen. Om dessa pengar spenderas på ett hållbart sätt får det stora effekter. Vi vill därför ställa tuffare krav på både social och ekologisk hållbarhet i kommunens upphandlingar. Bland annat vill vi att fler upphandlingar ska innehålla krav på att leverantören bidrar till jobb eller praktikplats för dem som står långt ifrån arbetsmarknaden.

Kommunens upphandling av livsmedel är ett viktigt område. Under mandatperioden 2018-2022 har den styrande Lundakvintetten tagit bort kommunens mål om ekologisk mat. Lunds kommun har tidigare varit ledande inom både ekologisk och svekologisk mat. Miljöpartiet vill att den mat som kommunen köper in ska vara ekologisk, klimatsmart och närproducerad.

Lunds kommuns finansiella placeringar är ett viktigt verktyg för att uppnå en hållbar utveckling. Miljöpartiet vill att Lunds kommun ska placera i en mix av passivt hållbara fonder och aktivt hållbara fonder för att skynda på utvecklingen av ny teknik och övergången till ett fossilfritt samhälle.

Dela, hyra, reparera och återanvända

Ett effektivt sätt att motverka ohållbar konsumtion är att fokusera mer på tillgång än ägande genom främjande av delning och hyra. För att göra staden mer tillgänglig med miljösmarta transportmedel vill Miljöpartiet öka tillgängligheten av hyrcyklar genom att öka antalet stationer. Vi vill även verka för att främja bilpooler. Miljöpartiet vill främja delningstjänster och göra information kring möjligheterna tillgängliga för medborgarna.

Vi vill göra det lätt för medborgarna att göra rätt, genom att skapa goda förutsättningar för reparation och återbruk. Bland annat vill vi se fler initiativ där man kan reparera, byta och bygga om saker och kläder. Miljöpartiet ser gärna att såväl LKF som privata hyresvärdar och bostadsrättsföreningar verkar för fler gemensamma ytor för reparation.

Vi verkar för att kommunens avfallsplan ska innehålla tydliga åtgärdsplaner för att underlätta insamling och sortering av återanvändbara produkter. Alla kommunens förvaltningar ska i sin årliga verksamhetsplanering integrera åtgärder för att i bred samverkan med kommuninvånare och verksamheter förebygga avfall. Kommunen ska i samverkan med ideella organisationer och sociala företag finna lösningar för att vid återvinningscentralerna aktivt kunna samla in produkter som kan återbrukas eller med smärre reparationer kan återbrukas. I samverkan med återvinningsaktörerna ska kommunens också underlätta försäljning av de insamlade produkterna.

Matsvinn har en betydande klimatpåverkan och kommunen bör ta ett större ansvar att informera hushållen kring hur det kan minimeras. Det börjar förekomma initiativ och lösningar där överbliven mat hos butiker och restauranger ges en andra chans. Miljöpartiet vill främja ökad innovation och samverkan för att kraftigt minska matsvinnet.

Texten är tagen från vårt lokala partiprogram.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!

Örebro län, 26 april 2024

Camilla Hansén (MP): Sedan 1642 har vi klagat över att våren är kall