Bilfri stadskärna

Miljöpartiet vill att Lunds stadskärna ska bli bilfri. Staden blir på så sätt mer levande och det skapas plats för fler sittplatser, träd och växtlighet, trygga gång- och cykelvägar, lekplatser, evenemang och aktiviteter, uteservering, handel samt konst- och kultursatsningar.

På denna sida har vi samlat svar på de vanligaste frågorna och funderingarna kring bilfri stadskärna. Om du inte hittar svaret på din fråga – tveka inte att kontakta oss på: lund@mp.se.

Mer bakgrund:

https://www.sydsvenskan.se/2022-06-17/mp-vill-stoppa-alla-bilar-i-lunds-centrum, https://www.mp.se/lund/just-nu/fraga-till-liberalerna-vem-planerar-ni-staden-for-manniskor-eller-bilar/

Var vill Miljöpartiet ha bilfritt?

Den bilfria zonen bör utgå från området innanför den gamla stadsvallen. Vi är dock öppna för att göra justeringar, exempelvis för att mobilitetshuset Svane och Västra Stationstorget inte ska ingå i området. Man kommer att kunna köra fram till stadskärnan och ställa bilen i sådana parkeringshus i anslutning till stadskärnan.

När ska det införas och hur ska det gå till?

Vi vill omedelbart nästa mandatperiod sätta igång arbetet för att uppnå en bilfri stadskärna. Vi bedömer att det kommer att kräva en utredning för att titta närmare på bland annat gränser, utformning och regler.

Vi vill redan nu börja ta steg mot en bilfri stadskärna, bland annat genom följande åtgärder:

• införa sommargågator i Lund, det vill säga gator som blir bilfria på sommaren
  • göra Mårtenstorget bilfritt
  • minska antalet parkeringsplatser i stadskärnan
  • göra Klostergatan och Bangatan bilfria

Vi vill genomföra införandet av en bilfri stadskärna under mandatperioden 2022-2026. Vi ser alltså framför oss att projektet är färdigt och att vi har en bilfri stadskärna år 2026. Vi ser att Lund har väldigt goda förutsättningar för denna utveckling.

Finns andra bilfria stadskärnor?

Det finns en rad städer som arbetat med bilfria stadskärnor och som bör användas som goda exempel. Ett exempel är Oslo som 2015 beslutade att innerstaden skulle bli helt bilfri. Mer än 760 gatuparkeringar har tagits bort i centrum. Staden har valt att satsa på ett ökat stadsliv, exempelvis uppgraderade lekplatser, nya aktivitetsområden, fler bänkar och sittplatser, upprustade parker, ny och bättre belysning samt konst- och kulturevenemang i staden.

I början av juni 2022 testade Stockholm stad också att göra Djurgården bilfri. Färdtjänst, taxi och fordon med handikapptillstånd är undantagna. Dessutom har Stockholm stad denna sommar 42 stycken sommargator, -torg och -kajer.

Hur ska de göra som är beroende av bilen för att ta sig in i stan?
  • Många människor är och kommer fortsätta vara beroende av bilen. Tillgänglighet till stadskärnan är viktigt, även om själva stadskärnan blir bilfri. Ett alternativ är att köra in till parkeringar nära stadskärnan. Ett annat att använda park and ride vid spårvägen.
  • Många använder också kollektivtrafiken för att ta sig till staden. Därför är det viktigt att förbättra kollektivtrafiken.
Hur kommer det fungera för dem som bor i stadskärnan?
  • Exakt hur detta ska lösas vill vi titta vidare på i utredningen och handlingsplanen. Även om man bor i stan ska det vara möjligt att ha bil, även om de flesta som bor i centrala Lund kan ta sig runt i stadskärnan på andra sätt än med bil. Syftet med vårt förslag är att minska innerstadsbilismen.
  • Parkeringar kommer delvis att behöva lösas på ett nytt sätt, t.ex i parkeringshus i anslutning till stadskärnan. Det viktigaste är att få bort gatuparkeringar. I Oslo är det tillåtet att köra in i zonen om man parkerar i ett parkeringshus.
Hur fungerar varuleveranser?
  • Vi anser att vi måste minska antalet varutransporter. Vi vill ha en samordnad varudistribution genom en kommunal distributionscentral. Detta leder till färre transporter och minskade utsläpp.
  • Vi vill också uppmuntra företag som levererar varor med budcykel.
  • Men varuleveranser kommer fortfarande kunna ske med bil. De flesta städer som har bilfria zoner tillåter varuleveranser med bil.
Kommer inte handeln att påverkas negativt?
  • Vi bedömer att handeln kommer att gynnas av en mer levande stad, det har vi också sett i svenska och europeiska städer.
  • När Oslo har gjort mätningar så har de visat att besökare föredrar att handla i stadskärnan framför i köpcentrum. Studier i Köpenhamn har visat att cyklister och bilister spenderar lika mycket pengar på centrumhandeln. Även i andra städer som Bryssel, Madrid (införde det under en vinter) och New York (i vissa delar) har konceptet gynnat centrumhandeln och ökat intäkterna.
Om biltrafiken går bara på el i framtiden, vad är problemet med biltrafik?
  • Oavsett vad bilen drivs på så tar den upp stor yta i staden. Det här är ett förslag för en trevligare stadsmiljö där det blir mer plats för uteserveringar, grönska, lekplatser, med mera.
  • Vi vet att biltrafiken måste minska om vi ska nå klimatmålen. Elektrifieringen räcker helt enkelt inte.
Begränsar inte en bilfri stadskärna människors frihet?
  • Bilar i stadskärnan idag begränsar människors frihet. Vi drömmer om en stadskärna där mer plats har getts till våra medborgare, besökare, näringslivet, träd, cykelvägar. Du kan gå med dina barn säkert utan att vara rädd att bli påkörd. En bilfri stadskärna bidrar även till att barn kan cykla själva i större grad än idag då stadsmiljön blir tryggare.
Hur kommer kollektivtrafiken att ta sig fram?
  • Genom att ta bort biltrafiken så kommer mer plats att finnas för kollektivtrafiken och det kommer gå snabbare att ta sig fram med kollektivtrafik.
Hur kommer funktionsnedsatta och blåljustrafik och att ta sig fram?
  • Färdtjänst och personer med handikapptillstånd kommer att kunna fortsätta att köra in i staden, likaså ambulanser och polisbilar.
Kommer det att behövas fler parkeringshus i anslutning till stadskärnan?
  • Det är just för att svara på denna typ av frågor som vi anser att det behövs en utredning och handlingsplan när arbetet sätts igång.
  • Idag finns det god tillgång till parkeringsplatser i närheten av stadskärnan, men det är inte uteslutet att det kan komma att krävas en omdisponering av parkeringsplatser.
Hur ska det kontrolleras vilka som kör in i stadskärnan?
  • Vi tror att det kommer att krävas en kombination av fysisk planering/fysiska hinder och reglering, exempelvis fler gågator. Ett alternativ är trafikpollare, som stoppar bilar och andra fordon från att köra in på områden anpassade för fotgängare (t.ex. torg, entréer, köpcentra). De kan sänkas ner när man har ett tillstånd att köra in vilket kommer att göra det möjligt för behöriga att köra in.
  • Och självklart kommer det behövas ett system för att se till att exempelvis färdtjänst, funktionsnedsatta och varuleveranser får tillgång till stadskärnan. Att utforma ett sådant system och definiera undantag är en av anledningarna att vi vill se en utredning.

Nyheter på ämnesordet

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt