Natur och hållbar samhällsplanering – fördjupning

Hållbar stadsplanering skapar balans mellan gammalt och nytt. För att behålla stadens och tätorternas historiska kontinuitet, och därmed deras identitet, är det viktigt att bevara äldre byggnader, gator, torg och planteringar. Det är också viktigt att anpassa det nya till det befintliga för att inte förlora stadens karaktär. Så skapas en grön, tät, trygg och levande stad.

I den hållbara staden är det gång- eller cykelavstånd till lokal handel och service. Det är lätt att förflytta sig på ett miljövänligt sätt. För att skapa den gröna, människovänliga och levande staden behövs såväl växtlighet och vatten som inslag av handel, kultur och vimmel. En hållbar samhällsplanering förutsätter balans mellan stad, tätorter och landsbygd.

Gör Lund grönare och stimulera biologisk mångfald

Grönska, parker, träd och synligt vatten skapar en attraktiv stadsmiljö. Lund behöver fler gröna stråk där djuren kan förflytta sig, och ekodukter för vilt att passera stora vägar som exempelvis E22. Miljöpartiet vill fortsätta arbeta för att omvandla kommunala gräsängar till stadsängar och blommande ytor med hänsyn till biologisk mångfald, bin och pollinatörer. Grönstruktur kan se ut på många sätt. Vi ser gärna att kommunen främjar projekt med stadsodling och byggnader med gröna tak och väggar. Lund behöver sina gröna lungor, och de grönskande odlingslotterna och kolonierna är gynnare för folkhälsan såväl som en vital miljö för pollinatörer som bin och andra insekter. Vi vill ha flera nya områden för odlingslotter. Miljöpartiet verkar också för att de stora motortrafikstråken i Lunds stad – Norra ringen, Södra Sandbyvägen, Dalbyvägen öster om Tornavägen – ska byggas om till gröna stadsgator.

Fler tillgängliga naturområden

Under de senaste åren har intresset för och behovet av tillgängliga natur- och rekreationsområden i Lunds kommun ökat markant. Miljöpartiet vill inrätta fler kommunala naturreservat och även upprusta och tillgängliggöra befintliga naturområden. Vi arbetar för att Rögleskogen ska bli ett nytt kommunalt naturreservat och en del av Skrylleområdet.

Tillgängligheten med cykel och buss till Skrylle och andra omtyckta och hårt belastade områden måste bli bättre. Såväl cykelvägar som utökning av tillgång till kollektivtrafik till grönområden och natur, såsom naturbussarna, skulle vara steg i rätt riktning. Vi vill knyta ihop befintliga markvägar och stigar runt stadens ytterområden till sammanhängande, icke hårdgjorda vandringsleder för att ge alla invånare i staden tillgång till rekreation och frisk luft utan att behöva åka bil eller buss.

En bilfri och levande stadskärna

Vår vision är en levande stad som ger plats åt grönska, handel, uteserveringar och lekande barn. Därför vill vi att Lunds stadskärna ska bli bilfri. Miljöpartiet har tagit initiativ till att införa 15-minutersstaden, som innebär att det mesta av service och rekreation finns inom 15 minuters gång- eller cykelavstånd, till exempel förskola, skola, grönområde, kultur, idrott och butiker. Vi vill att fler träd och annan grönska planteras i staden. Grönska bidrar till trivsel och psykisk hälsa, samtidigt som det är en kolsänka och luftrenare. Vi vill öka tillgängligheten i och till centrum till fots och med cykel. Vi vill uppmuntra till att parkera turistbussen och bilen vid spårvägens ändhållplats i Brunnshög och resa sista biten in till centrum med spårvägen.

Till dess att stadskärnan är helt bilfri vill vi att Lunds kommun inför Sommargågator några utvalda gator i centrum. På en Sommargågata ska alltid fotgängare och folkliv ha högsta prioritet och bilister får lämna plats åt uteserveringar och gångtrafikanter. Kulturlivet och den lokala handeln och restaurangnäringen måste främjas och ges möjlighet att utvecklas. Detta kan ske till exempel genom sänkta avgifter för uteservering, förenklade regler om öppettider för krogar samt låta butiker ta plats på trottoaren utanför sin lokal. Vi vill minska antalet parkeringar i stadskärnan och marknadsanpassa parkeringsavgifterna.

Nollvision för byggande på jordbruksmark

Miljöpartiet​ ​värnar​ ​den​ ​goda​ ​jorden​ ​och​ ​verkar​ ​därför​ ​för​ ​en​ ​nollvision​ ​för​ ​bostadsbyggande på jordbruksmark.​ ​Just nu byggs Brunnshög på vad som tidigare var högklassig jordbruksmark. Eftersom denna utbyggnad är beslutad och spårvägen anlagd vill vi bygga klart Brunnshög och göra det till en tät stadsdel. Vi motsätter oss dock en vidare utbyggnad av Stångby.

​Vi​ ​tror​ ​på​ en​​ tät​​ ​och​ ​blandad​ ​stad. Bostadsbehovet​ ​​i​ ​Lund​ ​stad​ ​ska​ ​tillgodoses​ ​främst​ ​genom​ varsam förtätning i befintliga bostadsområden och på redan hårdgjorda ytor​​, exempelvis på överdimensionerade parkeringsplatser. Vi vill också att Lunds kommun ska samarbeta mer med Region Skåne och andra kommuner för att stärka den regionala fysiska planeringen.

Motverka bostadsbrist

Lunds kommun lider av stor bostadsbrist. Inte minst bristen på hyresrätter och studentlägenheter är stor. För att minska bostadsbristen är det viktigt att det byggs många bostäder. Det är inte rimligt att behöva vänta fem till sex år på en hyresrätt. Vi behöver också fler studentlägenheter så att studenter inte tvingas tacka nej till sina utbildningsplatser på grund av att de inte har någonstans att bo.

Miljöpartiet vill att Lunds kommun återgår till det tidigare målet att bostadsproduktionen ska uppgå till minst 1200 bostäder per år, om detta kan uppnås inom utsläppsutrymmet som ges av klimatmålen. Vi vill också styra byggandet mot hyresrätter och studentbostäder, bland annat genom att öka LKF:s nyproduktionsmål. Vi vill också satsa på en kraftig utbyggnad av bostäder i tätorterna i de östra kommundelarna.

Det mest klimatsmarta sättet att skapa nya bostäder är att göra det i befintliga fastigheter, exempelvis fastigheter som tidigare används för handel och arbetsplatser. Vi vill att Lunds kommun ska arbeta aktivt med detta.

Det är angeläget att hålla nere hyreskostnaderna genom billigare byggande. Ett sätt att göra detta är att minska den så kallade parkeringsnormen för bilar, normen tvingar fastighetsägare att bygga ett visst minimiantal parkeringsplatser för bilar. Vi vill istället satsa på att det finns goda möjligheter att parkera och förvara sin cykel i anslutning till bostaden.

Arkitektonisk kvalitet gör vår gestaltade livsmiljö mer trivsam, minskar byggnaders underhållsbehov och ökar deras livslängd. Vi vill att Lunds kommun ska vara en föregångare i rollen som beställare. Därför vill vi öka arkitektkompetensen i LKF, på serviceförvaltningen och kommunens centrala upphandlingsenhet.

Vi är motståndare till den föreslagna bebyggelsen i kvarteret Häradshövdingen (Gamla Tingsrätten). Vi vill utveckla kvarteret Galten med respekt för omgivningen och kulturhistoriska byggnader. Det är viktigt barnens behov av en god och grön skolgård värnas.

En socialt hållbar stad

Staden ska inte bara vara ekologiskt, utan också socialt, hållbar. Först och främst handlar det om att bygga en stad där alla får plats. Miljöpartiet​ vill ​att ​människor​ med​​ olika​ bakgrund​​ och​ levnadsförhållande ​ska​​ mötas. Därför​ ​förespråkar ​vi​ en​ stad​ där​ ​villor,​ ​bostadsrätter​ och​ ​hyresrätter​ ​blandas.​

Ytterligare en viktig parameter i en socialt hållbar stad är att det finns gott om icke-kommersiella mötesplatser, till exempel parker, museer, torg och lekplatser. Om bilen tar mindre plats i staden finns det möjlighet att istället ge plats åt mänskliga möten. ​Det​ ​är​ ​viktigt​ ​att​ ​värna​ ​och ​​utveckla​ ​redan​ ​befintliga​ ​mötesplatser​ ​och​ ​lokaler​ ​för föreningslivet,​ ​särskilt​ ​i​ ​kommunens​ ​mindre​ ​tätorter.

Energisnålt byggande

Energianvändningen vid byggande och i driften av byggnader är en av världens stora klimatbovar. Därför är det viktigt att vi bygger klimatsmart och energisnålt. Miljökraven måste omfatta hela byggprocessen och byggnadens hela livslängd. Vi vill verka för att ett ökat husbyggande i trä, eftersom betong har en kraftig miljö- och klimatpåverkan.

Kommunen kan och ska ställa höga krav på såväl LKF som på Lundafastigheter.

Utsläppen från byggsektorn ska nå nettonoll år 2030. För det krävs att Lunds kommun arbetar mer aktivt. Det bör tas fram färdplaner för att Lunds kommun ska nå målet. Vi vill också att Lunds kommun ska samarbeta regionalt med Malmö och andra aktörer för att nå målet.

Egenproduktion och energisparande

Den miljövänligaste energin är den som aldrig används. Hushållande och energisparande måste vara högt prioriterade. Vi anser att Lunds kommun, via det kommunalt ägda bolaget Kraftringen, ska verka för att ersätta direktverkande el i områden där det finns förnybara alternativ. Vi vill också utveckla kommunens energirådgivning så att den kommer fler till godo.

Kommunen bör vara ett föredöme genom att sätta upp solceller på alla kommunala fastigheter som är lämpliga för detta. Lunds kommun ska ta eget ansvar för vår energianvändning utifrån målet 100 procent förnybart. Vi vill också satsa på solfångare.

På sikt ska var och en kunna ladda sin bil på egen parkeringsplats och egen arbetsplats i anslutning till alla kommunägda bostäder och arbetsplatser. Det befintliga fastighetsbeståndet i alla Lunds bolag och förvaltningar bör inventeras med avseende på implementering av solceller, laddplatser, batterilager och s.k. gemensam el.

Klimatsäkra Lund

Parker är inte bara bra för rekreation, biologisk mångfald och hälsa. Gröna ytor och växter hjälper även till att fördröja och suga upp vatten vid större regn. För att klimatsäkra Lund och minska risken för översvämningar av gator och källarvåningar behöver vi mer parkmark, fler träd och mindre hårdgjorda ytor. Ett mer öppet dagvattensystem har större kapacitet än ett slutet och motverkar därför översvämningar. Samtidigt kan dagvattnet bidra till en så kallad blå struktur, med bäckar och dammar, som annars så gott som saknas i Lund.

Vi vill också skydda Lund mot värmeböljor, bland annat genom fler träd vid äldreboenden, på skolgårdar och i andra delar av Lund och de andra tätorterna.

Källby reningsverk och framtidens avloppshantering

Miljöpartiet vill behålla och uppgradera Källby reningsverk. Istället för att göra en miljardinvestering och slussa vårt avloppsvatten till Malmö vill vi satsa på småskaliga lösningar och kretsloppsteknik där såväl dagvatten som gråvatten i högre utsträckning separeras, cirkulerar i hållbara kretslopp och fördröjs.

Vi menar att avloppsslam från reningsverk inte ska spridas på kommunens egna åkermarker och att kommunen ska verka för att avloppsreningsslam inte sprids på åkermark i kommunen.

Texten är tagen från vårt lokala partiprogram.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!

Örebro län, 26 april 2024

Camilla Hansén (MP): Sedan 1642 har vi klagat över att våren är kall