Emma Nohrén

Riksdagsledamot, landsbygdspolitisk talesperson

Jag är en naturvetare förankrad i verkligheten och som agerar utifrån kunskap och erfarenheter. Ett levande hav och livskraftig landsbygd står på min agenda!
Emmas hjärtefrågor

Hav, vatten och fiske.

Havet är jordens största plats för liv. Hittills har världens ledare blundat för överfiske och utsläpp. Vi ska öppna deras ögon och genom internationellt samarbete göra haven friska igen.

Lands- och glesbygd.

Sedan alliansen tog över makten 2006 har klyftorna mellan storstad och landsbygd vidgats varje år. När människor tvingas lämna bygder de älskar för att jobben försvinner, butikerna lägger ner och järnvägsstationen stänger så är det något som är fel i politiken.

Jämställdhet.

De mänskliga rättigheterna bygger på allas lika värde oavsett kön. Samhället är inte jämställt, ännu. Därför är Miljöpartiet ett feministiskt parti.

Mer om Emma Nohrén

Emma Nohrén om politik

Som politiskt parti är det vår främsta uppgift att göra allt vi kan för att förändra i verkligheten. Vi har lärt oss mycket av vår första tid i regering och även om det inte alltid har varit lätt så har vi aldrig tidigare kunnat se så mycket grön politik bli till verklighet som nu.

Jag är marinbiolog i grunden och frågor som rör havet har alltid varit otroligt viktiga för mig. Vi som bor längs med Bohuskusten har länge kunnat se vilka konsekvenser bland annat platsen i våra hav får för vår närmiljö och att den gångna mandatperioden ha fått jobba med just dessa frågorna har betytt mycket för mig. När världens ledare tidigare i år samlades i New York för att diskutera hur vi kan rädda våra hav var det vår regering som tillsammans med Fiji tagit initiativet. Att få ha varit en del av arbetet före, under och efter havskonferensen är en av många saker som jag är särskilt glad och stolt över.

Det gröna samhällsbygget ska byggas av och för alla människor i hela landet, både i storstad och på landsbygden. När vi ställer om till ett hållbart samhälle skapas också gröna jobb. När vi ska sköta om våra naturreservat eller röja sly utmed väg eller järnväg skapas många nya, enklare vägar till jobb som fler människor kan ta del av. Särskilt de som idag står långt utanför arbetsmarknaden. För mig som landsbygdspolitisk talesperson är det viktigt att våra satsningar kommer hela landet till del.

Det har aldrig varit så viktigt att vara miljöpartist som nu. Jag är stolt över att vara med i ett parti som alltid kommer att prioritera klimat och miljö framför stora skattesänkningar. Många av de reformer vi sett under den senaste mandatperioden hade aldrig kommit på plats om det inte vore för oss. Jag är stolt över det vi lyckats genomföra i regering, men vi är inte nöjda än. Arbetet med att steg för steg ställa om Sverige till ett hållbart samhälle har bara börjat. Det arbetet vill jag vara med och driva under nästkommande mandatperiod.