Sörmlandsmodellen.

Trygghet och folkhälsa hand i hand med Sörmlandsmodellen.

I Eskilstuna finns länets allra mest utsatta områden. Pågående gängkonflikter och ett stort antal skottlossningar har präglat kommunen under de senaste åren. Vi ser att det finns problem med skjutningar i andra städer så som Malmö också, men medan många klarat av att vända utvecklingen så ökar det i Eskilstuna. För oss i Miljöpartiet är det förebyggande arbetet när det gäller trygghet avgörande. Det bygger motståndskraft mot våldet. Men här har kommunen i Eskilstuna och regionen gjort för lite.

Vi vill att regionen tar ett större ansvar för att vända utvecklingen i Eskilstuna och lanserar nu Sörmlandsmodellen – där region och kommun gemensamt bekämpar och förebygger våldet samtidigt som en god folkhälsa byggs.

Sörmlandsmodellen innebär att vi vill sprida och vidga de hembesöksprogram som redan görs idag och rikta dem till alla med barn upp till tolv år – ska vi lyckas med det förebyggande arbetet behöver vi nå ut så tidigt som möjligt.

Sörmlandsmodellen innebär också att Eskilstuna, och på sikt andra kommuner i länet satsar på förebyggande åtgärder – i Eskilstuna handlar det bland annat om att förstärka resurserna till de instanser som möter barn upp till tolv år.

Läs mer här om Sörmlandsmodellen

Nyheter på ämnesordet