Skydda Väsbys skogar

Vi skyddar Väsbys natur- och friluftsområden. Upplands Väsby ligger bra till geografiskt med en tätort centralt och två av Storstockholms gröna kilar i öster och väster. Vi skyddar värdefull natur och underlättar för alla sorters friluftsliv.

Miljöpartiet vill

• skydda Väsbys skogar
  • utveckla Väsbys friluftsliv

Mer skyddad natur.Miljöpartiet har tagit initiativ till Törnskogen och Bergaskogen som naturreservat. Områdena vid Kairohöjden måste ges ett varaktigt skydd. Ett naturreservat skulle ge ett långsiktigt skydd för detta mycket värdefulla naturområde. Vi vill också ge skydd till fler bostadsnära grönområden såsom Sandaskogen, Fysingens västra strandområden, Edoberget och Norra berget.

Skydda våra bostadsnära gröna lungor. I den centrala staden skyddar vi våra gröna lungor som Smedbyskogen, Apoteksskogen och den mer småskaliga bebyggelsen i Folkparksområdet. Den ursprungliga bebyggelsen i Väsby villastad längs Optimusvägen norr om Mälarvägen ska bevaras och skyddas som kulturminne från Väsbys framväxt i början av 1900-talet.

Väsby friluftsområde. Vi vill utveckla ett Friluftsområde i västra Väsby från Runbyskolan till Kairo och Sättra för rekreation, fina bad, spår, cykelsport (MTB), orientering, ridning, promenadstråk, båtliv och vila i rogivande skog. Här finns plats för nya anläggningar och vandringsleder för motion och bad.