Skogen

Vi skyddar Väsbys natur- och friluftsområden.
Upplands Väsby ligger bra till geografiskt med en tätort centralt och två av Storstockholms gröna kilar i öster och väster. Vi skyddar värdefull natur och underlättar för alla sorters friluftsliv.

Miljöpartiet vill skydda mer skog och grönområden

Miljöpartiet har tagit initiativ till Törnskogen och Bergaskogen som naturreservat. Kampen för att skydda Törnskogen gav frukt 2016 när Norra Törnskogens naturreservat bildades. Södra Törnskogen i Sollentuna kommun blev naturreservat redan 2012. För Bergaskogen pågår arbetet fortfarande. Läs mer om vårt arbete för att Bergaskogen ska bli naturreservat här.

Områdena vid Kairohöjden måste ges ett varaktigt skydd. Ett naturreservat skulle ge ett långsiktigt skydd för detta mycket värdefulla naturområde. Vi vill också ge skydd till fler bostadsnära grönområden såsom Sandaskogen, Fysingens västra strandområden, Edoberget och Norra berget.

Skydda våra bostadsnära gröna lungor. I den centrala staden skyddar vi våra gröna lungor som Smedbyskogen, Apoteksskogen och den mer småskaliga bebyggelsen i Folkparksområdet. Den ursprungliga bebyggelsen i Väsby villastad längs Optimusvägen norr om Mälarvägen ska bevaras och skyddas som kulturminne från Väsbys framväxt i början av 1900-talet.

Vi vill utveckla ett friluftsområde i västra Väsby från Runbyskolan till Kairo och Sättra för rekreation, fina bad, spår, cykelsport (MTB), orientering, ridning, promenadstråk, båtliv och vila i rogivande skog. Här finns plats för förbättrade anläggningar och vandringsleder för motion och bad.

Nyheter på Skogen