Järnväg

Tåg är ett energisnålt och därför miljövänligt sätt att resa. Det är snabbt, effektivt och bekvämt. Miljöpartiet vill satsa mer på tåg och järnvägar. Det ska vara smidigt att ta tåget!

Miljöpartiet vill

• återöppna tågstationer som stängts under senare år, och utreda möjligheten att öppna nya tågstationer i till exempel Björneborg, Skåre, Skattkärr, Vålberg, Ölme, Filipstad, Edsvalla, Segmon och Slottsbron,
  • utforma tidtabellerna så att det går smidigt att byta mellan regionala tåg och tågen mot Stockholm, Göteborg och Oslo,
  • bygga dubbelspår på hela sträckan Kristinehamn – Arvika,
  • satsa offensivt på arbetet för en snabb järnvägsförbindelse hela vägen Oslo – Karlstad – Stockholm.

Järnvägen måste byggas ut och förbättras så att fler kan ta tåget istället för bil eller flyg. Genom att välja bort motorvägssatsningar kan vi få råd med järnvägssatsningar i Värmland. En bra början är att satsa på underhåll och upprustning av befintliga järnvägar och industrispår.

Bra tågförbindelser är viktigt även för den som bor på landet längs med järnvägarna. Att kunna bo lantligt och samtidigt ha bra tågförbindelser till staden är en dröm för många. Den möjligheten kan locka fler att flytta till Värmland, och det är bra för hela Värmlands utveckling.

Miljöpartiet har länge kämpat emot de onödiga stängningarna av ett stort antal tåghållplatser på Fryksdalsbanan, Värmlandsbanan och Vänerbanan. Efter valet 2018 har vi äntligen fått möjlighet att återöppna några av dem. Hittills har vi öppnat tåghållplatserna Oleby, Rottneros och Öjervik på Fryksdalsbanan, samt Ottebol och Lene på Värmlandsbanan. Då Trafikverket inte gick med på att öppna fler stationer på Värmlandsbanan, har vi infört en anropsstyrd tågtaxi som resande till och från Brunsberg, Ås och Lerot kan ta för att ansluta till regiontågen. Under nästa mandatperiod vill vi  återöppna fler av de nedstängda stationerna.

Fördjupning

Debattartiklar

Bra tågtrafik hjälper oss att rädda klimatet. Per-Inge Lidén, Stina Bergström, Jesper Johansson & Cecilia Boman Lindström, Värmlands Folkblad 2022-08-11.

Nu måste regeringen satsa på en snabb järnvägsförbindelse Stockholm-Oslo. Axel Hallberg & Jesper Johansson, Värmlands Folkblad 2022-03-21.

Dags att hitta kreativa lösningar för att bygga järnväg. Per-Inge Lidén, Värmlands Folkblad 2021-11-29.

Både nya stambanor och Oslo-Sthlm 2.55 behövs. Emma Berginger, Jesper Johansson, Monika Bubholz, Camilla Hansén, Mats Gunnarsson, Katarina Folkeson & Anna Thunell, Nya Wermlands-Tidningen 2020-12-30.

Vår tågkarta från valet 2018

Nyheter på ämnesordet