Uppväxtmiljö

Barns möjlighet till en aktiv fritid ökar både välbefinnandet, förbättrar hälsa och utvecklar såväl fysiska som sociala förmågor.

Under flera mandatperioder har Miljöpartiet krävt en översyn av hur pengarna till barn och ungas fria tid fördelas i kommunen. Något som upprepade gånger utlovats men inte genomförts. Det är viktigt att stöd till unga fördelas på ett rättvist och jämställt sätt avseende t.ex. olika idrotters stöttning såväl avseende anläggningar som vad gäller ekonomiskt stöd.

Föreningslivet i kommunen ska stärkas och barn och ungas möjligheter att ta del av idrotts- och föreningsverksamheter ska stimuleras.

Miljöpartiet vill se en särskild satsning för att öka andelen barn och unga med funktionsnedsättning som tar del av idrotts- och fritidsaktiviteter.

Vi vill

• öka tillgängligheten till kommunens bibliotek.
  • genomföra en översyn av stöden till olika idrotter.
  • genomföra en särskild satsning för att förbättra möjligheten för barn och unga med funktionsnedsättningars att delta i fritidsaktiviteter.
  • bevara och utveckla kulturskolan.

Nyheter på Fritid