Öresundsregionen

Öresundsregionen är en stark tillväxtregion som skapar många fördelar för Skåne. För att integrationen ska kunna frodas krävs att människor, företag, varor och tjänster kan förflytta sig utan hinder mellan länderna. Människor måste kunna leva, bo och arbeta på olika sidor av sundet och enkelt kunna åka däremellan. Region Skåne behöver arbeta för att få bort gränskontrollerna och minska de praktiska och juridiska hinder som sätter käppar i hjulet för integrationen.

Miljöpartiet är positivt till fler spårbundna Öresundsförbindelser. Vi vill att staten gör en samlad utredning där olika alternativa dragningar utreds utifrån de behov som finns för att öka kapaciteten och redundansen i järnvägsnätet för både person- och godstransporter och skapa ett miljö- och klimatmässigt sammanhållet transportsystem.

När bygget av den fasta Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland är klar kommer en ännu större sammanhållen region att skapas, med kortare restider och smidigare transporter. Det är viktigt att Skåne och Sverige möter upp med ökad kapacitet på järnvägen för att kunna maximera de hållbara transporterna och undvika att Fehmarn bält-förbindelsen leder till ökad lastbilstrafik genom Skåne.

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet