Idrott och friluftsliv

Idrottsrörelsen i Väsby är avgörande för god folkhälsa. Vi vill se satsningar på både bra inomhusmiljöer för idrott och motion och utomhusrörelse.

Rörelse, idrott och friluftsliv är viktiga för att vi människor ska må bra. Vi vill fortsätta att bygga och renovera anläggningar för både sommar- och vinteridrotter. Vi vill se kloka långsiktiga investeringar med hallar som kan användas i flera syften och med energisnåla lösningar. Genom säkra förvaringsmöjligheter för specifik utrustning kan flera idrottsföreningar dela lokaler. Ny infrastruktur kring idrott och motion bör planeras på ett sätt som gör det lätt att nå med kollektivtrafik och cykel.

Vi har uttryckt kritik mot planerna att placera en ny specialgymnastikhall i skog eller på jordbruksmark i Runby. Det har gett resultat och förnärvarande utreds en annan placering. Läs mer här. I oktober 2023 presenterade vi en motion om att kombinera specialgymnastikhall med idrottshall. Läs motionen här.

Vi vill utveckla ett Friluftsområde i västra Väsby från Runbyskolan till Kairo och Sättra för rekreation, fina bad, spår, cykelsport (MTB), orientering, ridning, promenadstråk, båtliv och vila i rogivande skog. Här finns plats för förbättrade anläggningar och vandringsleder för motion och bad.

Nyheter på Idrott och friluftsliv