Arbete

Kommunen ska vara en hälsosam arbetsplats

För att minska långtidssjukskrivningar och behålla erfarna medarbetare ska kommunen erbjuda olika modeller för arbetstidsförkortning. Modellen 80/90/100 som bygger på 80% tjänstgöring, 90% av lönen, 100% av pensionsavsättning ska erbjudas alla medarbetare. Medarbetare som är långtidssjukskrivna ska erbjudas att arbeta som volontärer till exempel med rehabiliteringspenning (från Försäkringskassan).

Vi vill:

• Pröva att förkorta arbetstiden på utvalda kommunala arbetsplatser med 35 timmars arbetsvecka som mål
  • Att psykisk ohälsa ska förebyggas genom hållbar organisation och en effektiv rehabilitering.

Gör Vänersborgs kommun till ett föredöme som arbetsgivare

Kompetensförsörjningen ska tryggas genom att kommunen ska arbeta med långsiktig bemanningsstrategi.Kommunen ska särskilt arbeta med ökad mångfald och jämställdhet och mot diskriminering. Chefer ska få bättre förutsättningar för närvarande ledarskap, genom att leda färre. Flerkulturell kompetens ska tas tillvara inom kommunen i chefs- och ledarskapsutveckling. Vi vill förbättra kvinnors arbetsmiljö och arbetsvillkor. Alla ska oavsett könsidentitet ha samma förutsättningar för en bra arbetsmiljö. Alla osakliga och oönskade löneskillnader ska försvinna inom kommunen. Jämställdhetskrav ska ställas både på leverantörer och producenter vid offentlig upphandling, även de kommunala bolagens. Manliga medarbetare ska uppmuntras att ta större andel av föräldraledighet och dagar för vård av sjukt barn.

Vi vill:

• Tillskapa praktikplatser i alla kommunförvaltningar hela året
  • Erfarenhetsutbyte kring ledarskap med kommunen och lokala företag ska förbättras genom återkommande träffar.
  • Höj lönerna för dem som tjänar minst i kommunen.

Vi vill skapa fler arbetstillfällen

Vi vill skapa fler arbetstillfällen inom kommunen för personer med funktionsnedsättning. Vi vill stötta företagande för människor som står långt från arbetsmarknaden genom att skapa förutsättningar för att de ska växa och utvecklas. Kommunen, tillsammans med arbetsmarknaden, ska finna lösningar för individer utanför arbetsmarknaden att praktisera, arbeta genom att erbjuda fördelaktiga instegsjobb. instegsjobb kan även vara en resurs på skolan, frukostvärdinna inom äldrevården, reparationsverkstad för återbruk, återvinning osv.

Vi vill:

• Kommunen ska skapa individanpassade instegsjobb för dem som står utanför arbetsmarknaden.
  • Inrätta fler sommarjobb för ungdomar i kommunens olika förvaltningar samt ta hjälp av näringslivet genom ekonomiskt stöd till alla unga som vill jobba.
  • Vänersborg skall möjliggöra språkundervisning i samband med arbetspraktik och yrkesutbildningar.
  • Öka antalet anställda och praktikplatser inom äldreomsorgen för nya på arbetsmarknaden.
  • Koppla ihop SFI med yrkespraktik, möjliggöra deltidsarbete med SFI

Nyheter på Arbete