Jämställdhet

Utmana stereotypa könsroller i skola och förskola.

Barnens lekmiljöer ska vara jämställda både på förskolor, skolor och offentliga lekplatser. I alla skolor och förskolor ska kommunen göra utvecklingsarbete kring normer och könsroller. Alla medarbetare ska få kompetensutveckling kring normkritik och genuspedagogik. Kommunen ska även aktivt arbeta för normbrytande yrkesval i högstadiet och på gymnasiet. Gärna i samarbete med universitet och näringsliv. Skolan och andra verksamheter som möter unga ska ta ett större ansvar för att motverka stereotypa könsroller.

Vi vill:

• Alla medarbetare ska få kompetensutveckling kring normkritik och genuspedagogik.
  • Att barnens lekmiljöer ska vara jämställda både på förskolor, skolor och offentliga lekplatser.

Ingen ska utsättas för våld i nära relation

Ett våldsförebyggande arbete ska bedrivas med fokus på unga män, där de får stöd i att utmana machokulturen och traditionella könsnormer. En positiv mansroll som tar avstånd från machonormen är viktig för att förebygga våld såväl i nära relationer som i samhället i stort. Det förebyggande arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck ska stärkas och kompetens kring det ska öka bland kommunens anställda.

Vi vill:

• Vi vill stötta tjej- och kvinnojourernas verksamhet, gärna genom partnerskap med kommunen.
  • Vi vill kunna erbjuda samtalsstöd till män som utövar våld i nära relationer till exempel genom att inrätta en mansmottagning

Bidra till jämställd näringslivsutveckling

Kvinnors entreprenörskap och företagande ska vara central roll i fråga om näringslivsutveckling. Alla bidrag och stöd från kommunen ska vara villkorade ur jämställdhetsperspektiv och tydligt bidra till kvinnors företagande.

Vi vill:

• Alla bidrag och stöd från kommunen ska vara utformade ur jämställdhetsperspektiv.

Vänersborg måste arbeta mer aktivt för ett jämställt, rättvist och inkluderande samhälle

(såsom nämnder och andra offentliga sammanhang). Detta kan göras genom så kallade mötesobservatörer som till exempel identifierar härskartekniker, dialog kring jämställdhets och mångfaldsfrågor samt uppmärksammande av goda förebilder (jämförande TTELAs ”vardagshjälte- pris”). Kommunen ska se över lönesättningen gällande tjänstemännens löneskillnader. Det är inte rimligt att manliga och kvinnliga tjänstemän har stort lönegap sinsemellan.

Vi vill:

• Höja lönerna för dem som har lägst betalt i kommunen.
  • Införa mötesobservatörer som identifierar härskartekniker och som för dialog kring jämställdhets och mångfaldsfrågor.

Offentliga toaletter ska vara tillgängliga för alla

Därför bör toaletter finnas vid motionsspår och lekplatser i syfte att förbättra tillgången. Fler toaletter ska bli offentliga och öppnas upp för turister och Vänersborgare genom samverkan med affärsidkare.

• Det ska finnas offentlig toalett vid varje lekplats, idrotts- och motionsspår.

Nyheter på Jämställdhet