Jämlikhet

Alla föreningar/organisationer ska behandlas likvärdigt.

Vi vill stötta föreningar och organisationer som arbetar integrationsfrämjande. Kommunen måste leva upp till sina åtaganden att ge stöd till föreningar för att inkludera barn med funktionsnedsättning i sina verksamheter, Äldre och andra utan IT-vana ska erbjudas stöd på bibliotek och servicecenter. Vi vill öka resurserna för anpassning och hjälpmedel som möjliggör för personer med funktionsnedsättning att vara delaktig i samhället. Skapa offentliga mötesplatser och lokaler för föreningar för att främja inkludering och tillit mellan människor. Skolan har ett ansvar att alla elever delar sin vardag med klasskompisar med olika bakgrund och med olika förutsättningar. Främja sociala företag.

Vi vill:

• Kommunen ska främja sociala företag, tillskapa praktikplatser i alla kommunförvaltningar, öka antalet äldre inom äldreomsorgen.

Inkluderande kommun

Kommunens evenemang och sammanträden ska både text och teckenspråkstolk och vara tillgänglig för alla oavsett funktion (dock efter behov). Vi vill att kv. Timjan skall vara en modern mötesplats för alla invånare. Vi vill satsa på nytt bibliotek i kv. Timjan, en modernare bibliotek för alla invånare.

Vi vill:

• Öka resurserna för anpassning och hjälpmedel som möjliggör för personer med funktionsnedsättning att vara delaktig i samhället.
  • Ge stöd till föreningar för att inkludera barn med funktionsnedsättning i sina verksamheter
  • Äldre och andra utan IT-vana ska erbjudas stöd på bibliotek och servicecenter. Utveckla kommunbiblioteken till moderna mötesplatser till exempel mellan äldre/nyanlända- för utbyte av IT kompetens som ökar äldres trygghet och autonomi genom IT-stöd.
  • Vid nyrekryteringar ska kommunen öka sin kompetens genom att minska interna rekryteringen för att få in fler med nya perspektiv.
  • Anställda i kommunen ska erbjudas att lägga några arbetstimmar på volontärarbete varje månad i föreningar som skapar möten.
  • För att hjälpa inkludering av nyanlända ska kommunen stötta och samordna fadderfamiljer, samt erbjuda ”lån av Vänersborgare” på biblioteket. Genom att föra ihop förskolor och studentboenden med äldreboenden kan ålderssegregationen brytas så att möten skapas mellan generationerna.
  • Alla skolor ska ha en allsidig elevsammansättning som speglar Vänersborgs invånare

Kulturfrämjande kommun

Vi vill förbättra tillgången till kultur och fritidsaktiviteter för barn och unga. Stimulera alla barns deltagande i kultur- och fritidsaktiviteter.

Vi vill:

• Mer kultur och skapande i skolan. Varje elev eller förskolebarn ska erbjudas minst en kulturupplevelse per termin.
  • Vi vill verka för ett nytt kulturmiljöprogram (i kommunen)
  • Främja möten med människor. Genom att bygga temalekplatser, skapa besöksmål och mötesplatser i flera stadsdelar.

Nyheter på Jämlikhet