Ett klimatsmart Vänersborg

Lyssna

Klimatfrågan är utan tvekan den största utmaningen som mänskligheten stått inför. Visst behöver vi globala avtal och en politik på nationell nivå, där klimatet tas på allvar. Men en stor del av arbetet måste göras i kommunerna. Hur vi bygger och renoverar, vilken mat vi erbjuder i våra verksamheter och hur vi planerar infrastruktur -allt leder till utsläpp av växthusgaser. Miljöpartiet i Vänersborg kommer att arbeta hårt för ett klimatsmart och fossilfritt Vänersborg!

Miljöpartiet vill

• Ett klimatsmart Vänersborg

Vi kan inte leva som om det finns en eller ett par planeter till att ge sig på när vi är färdiga med den här. Allra tydligast visar sig det ohållbara i hur vi fortsätter att släppa ut växthusgaser, trots att vi vet att dessa måste minskas. Det håller inte att skylla på att Sveriges del av de totala utsläppen är så liten, så det spelar ingen roll vad vi gör -Alla måste minska sina utsläpp och någon måste våga gå först! Vi kan som enskilda individer bidra till bättre miljö och mindre utsläpp, men omställningen till ett klimatsmart och miljövänligare Sverige måste ledas av staten och utföras i kommunerna.

Miljöpartiet de gröna i Vänersborg kommer att fortsätta arbeta hårt för en omställning, där de kommunala verksamheterna är klimatneutrala, där nybyggnation är energieffektivt och samhällsplanering gynnar kollektiv- och cykeltrafik. Vi kommer också att fortsätta värna skyddsvärd natur och öka andelen ekologisk och närproducerad mat i offentliga verksamheter.

Läs mer om vad vi vill göra under kommande mandatperiod i vårt valprogram .