Järnväg

Tåg är ett energisnålt och därför miljövänligt sätt att resa. Det är snabbt, effektivt och bekvämt. Miljöpartiet vill satsa mer på tåg och järnvägar. Det ska vara smidigt att ta tåget!

Miljöpartiet vill

• återöppna tågstationer som stängts under senare tåg, öppna nya tågstationer i Skåre, Skattkärr, Vålberg och Björneborg, och utreda möjligheten att öppna ännu fler stationer, till exempel i Filipstad, Edsvalla, Segmon och Slottsbron,
  • utforma tidtabellerna så att det går smidigt att byta mellan regionala tåg och tågen mot Stockholm, Göteborg och Oslo,
  • bygga dubbelspår på hela sträckan Karlstad – Kil,
  • satsa offensivt på arbetet för en snabb järnvägsförbindelse hela vägen Oslo – Karlstad – Stockholm.

Järnvägen måste byggas ut och förbättras så att fler kan ta tåget istället för bil eller flyg. Genom att välja bort motorvägssatsningar kan vi få råd med järnvägssatsningar i Värmland. En bra början är att satsa på underhåll och upprustning av befintliga järnvägar och industrispår.

Bra tågförbindelser är viktigt även för den som bor på landet längs med järnvägarna. Att kunna bo lantligt och samtidigt ha bra tågförbindelser till staden är en dröm för många. Den möjligheten kan locka fler att flytta till Värmland, och det är bra för hela Värmlands utveckling. Läs mer om vår kamp för att bevara tågstationerna på Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan på vår tågstoppsblogg!

Nyheter på Järnväg

Värmland, 29 december 2020

Både nya stambanor och Oslo-Sthlm 2.55 behövs

Värmland, 27 mars 2020