Kollektivtrafik

Miljöpartiet Värmland har varit med och öppnat nya tågstopp, infört anropsstyrd kollektivtrafik och beslutat om sänkta biljettpriser i kollektivtrafiken i Värmland. Vi är stolta, men inte nöjda.

Vi vill mer.

Miljöpartiet vill

• Sänka priserna för tåg- och bussresenärer. Det ska vara ekonomiskt riktigt att välja de miljöbästa transportmedlen.
  • Öppna nya tågstopp i Trångstad och Edsbjörke, liksom fler tidigare nedstängda tågstationer, samt öppna upp helt nya stationer i bl.a. Skåre, Vålberg och Björneborg.
  • Se till att vanliga resenärer kan åka med i skolbussarna med skoleleverna, och införa anropsstyrd närtrafik på landet där linjetrafik saknas.
  • öka turtätheten inom kollektivtrafiken, även kvällar och helger.

Kollektivtrafiken – tåg och buss – ska vara det smidigaste, bekvämaste och billigaste sättet att resa. Det ska inte kosta för mycket, och det ska finnas bra förbindelser mellan både små och stora orter. Miljöpartiet har medverkat till att biljettpriserna sänks från och med slutet av 2022. En stor framgång! Som parti vill vi sänka priserna ännu mer, så att det blir billigare att välja det mest miljövänliga sättet att transportera sig.

Tidtabellerna bör förbättras, med fler turer, även kvällar och helger. Tågtrafiken måste byggas ut. Viktigast just nu är att öka kapaciteten på de spår som finns, och satsa på järnvägsförbindelsen Oslo-Karlstad-Stockholm. Men vi vill också öppna persontrafik på Inlandsbanan (Filipstad-Storfors-Kristinehamn) och på sikt även andra järnvägar.

Mellan 2018-2022 medverkade vi till att öppna upp tågstationer i Lene, Ottebol, Öjervik och Rottneros på Fryksdals- och Klarälvsbanan. Vi vill också öppna upp nya tågstopp i Trångstad och Edsbjörke, liksom fler tidigare nedstängda tågstationer, samt öppna upp helt nya stationer i bl.a. Skåre, Vålberg och Björneborg.

För att ge fler möjlighet att åka kollektivt, vill vi även öppna skolbussarna också för andra resenärer än skolelever, liksom det nu prövas i Grums kommun – och införa anropsstyrd närtrafik på landet där linjetrafik saknas, liksom X-linjen i Säffle kommun. Miljöpartiet vill införa sådana former av kollektivtrafik på flera platser, och till sist i hela Värmland.

Miljöpartiet kämpar för en hållbar kollektivtrafik som är på resenärernas villkor.

Se Monika Bubholz och Jesper Johansson från Miljöpartiet prata om sänkta kollektivtrafikpriser i denna video:

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 1 juli 2022

Miljöpartiet släpper sitt valmanifest inför regionvalet 2022

Västerbotten, 28 juni 2022

Utveckla fjällkommunerna långsiktigt

Värmland, 28 juni 2022

Nej till kärnvapen på svensk mark