Pär Holmgren

EU-parlamentariker

Varför ställer du upp i EU-valet?
För att det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt. Klimatkrisen blir allvarligare för varje dag som går. Vetenskapen är tydlig med vad som krävs, men ändå saknas politiken. EU är långt ifrån att nå de redan otillräckliga klimatmålen, och ambitionen måste upp. Och nästa mandatperiod är avgörande. Utsläppen måste ner snabbt, och det är genom radikal klimatpolitik i EU-parlamentet vi gör det möjligt.

Varför är en röst på MP/de gröna så viktig?
För att inget annat parti har modet att göra det som krävs. Det är bara vi som i varje rum, runt varje förhandlingsbord, och vid varje omröstning prioriterar klimatet. I en tid då de högerextrema krafterna är på frammarsch har det aldrig varit viktigare med gröna, progressiva röster för klimatet och rättvisan i EU-parlamentet.

Vilka frågor ser du fram emot att jobba med?
Jag vill fortsätta vässa klimatpolitiken. Men nästa mandatperiod kommer även jordbrukspolitiken omförhandlas. Jag ser fram emot att reformera den i grunden. I jordbruket och i skogsbruket finns lösningarna på klimatkrisen och krisen för den biologiska mångfalden. Riktar vi pengarna till de som tar sitt ansvar för klimatkrisen, kan mer kol bindas i skog och mark. Jag ser fram emot att driva en politik som gynnar de bönder och skogsägare som gynnar klimatet och miljön.

Vem är Pär Holmgren?

Pär Holmgren har varit klimatexpert på Länsförsäkringar, är hedersdoktor i meteorologi och har under drygt 30 års tid arbetat med klimatfrågorna på en rad olika sätt som meteorolog, författare, universitetslärare, föreläsare och debattör. Utöver rollen som Europaparlamentariker är Pär även ledamot i Miljöpartiets partistyrelse.

Aktuella frågor för Pär Holmgren

Tidöavtalet i EU är en mardröm för klimatet

Miljöpartiet i EU: Vad M, KD och SD tycker är höljt i dunkel

De toppar MP:s EU-lista