Psykisk och fysisk hälsa

För äldre:

Fler söker hjälp för psykisk ohälsa, men vården har svårare att nå invånare som är över 75 år. Miljöpartiet har säkerställt att en utredning om hur den tidiga vården för psykisk ohälsa ska organiseras för att nå ut till äldre genomförs under 2022. Miljöpartiet vill förbättra den äldrepsykiatriska vården genom att organisera äldrevården i team där den kommunala äldrevården och regionens äldrevård tydligt samverkar. Vårdcentralerna bör också ha äldrepsykiatrisk kompetens, liksom den vård som utförs i hemmet. Äldrepsykiatri ska också ingå i den sammanhållna vårdkedjan för seniorvård.

En stor del av psykisk ohälsa bland äldre orsakas av ofrivillig ensamhet. Miljöpartiet vill fortsätta utveckla regionens framtagna arbetssätt, Senior Connect, och sprida det till hela regionen.

För yngre:

Vi vet att många unga har stort förtroende för ungdomsmottagningarnas verksamhet. Miljöpartiet vill att ungdomsmottagningarna i länet ska få ett större ansvar för sina patienters psykiska hälsa. Med vårdcentralen som sambandscentral ska de arbeta tillsammans med andra vårdgivare. Vi vill också att ungdomsmottagningarna är tillgängliga för digitala kontakter.

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024