Halva priset i kollektivtrafiken, hela studentlivet!

Det ärt för dyrt att resa i Region Stockholm. Sedan 2019 har priserna för ett SL-månadskort ökat med 120 kr. Detta drabbar de med minst inkomster hårt. Nu går miljöpartiet till val på att halvera priset för studenter. Fler ska ha råd att åka kollektivt det är en jämlikhetsfråga.

Ett studentkort ska kosta 325 kr. Förslaget innebär en historisk sänkning.

På 20 år har priset på SL-taxan mer än fördubblats. Det är en för snabb höjning. Många i Stockholm är helt beroende av kollektivtrafiken. När det blir för dyrt att resa drabbar det många som sliter för att få ihop ekonomin. Därför satsar vi på studenter, pensionärer och barnfamiljer.

En annan viktig princip är att det ska löna sig att resa hållbart. Den som reser med hänsyn till klimatet ska få mer kvar i plånboken. Andra partier sänker nu priset på bensin, för Miljöpartiet är det självklart att det är de hållbara resorna som ska bli billigare. Alla ska ha råd att åka kollektivt.

Förutom halva priset för studenter så vill vi införa:

• Gratis sommarlovskort för alla barn varje sommar.
  • Sänkt pris för månadskort för barn med 100 kr per månad. Priset föreslås sänkas från 650 kr till 550 kr.
  • Sänk priset för pensionärer med 100 kr per månad. Priset föreslås sänkas från 650 kr till 550 kr.
  • På längre sikt vill Miljöpartiet sänka priset för alla som reser med SL.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024