Visioner för framtidens resor

Nya trafikslag ska utvecklas som ett komplement till de befintliga. Försöken som pågår med exempelvis förarlösa bussar och integrerade tjänster med olika transportslag kan vara en del av lösningen. På vissa platser på landsbygden kan förarlösa bussar möta resebehoven. Miljöpartiet välkomnar innovativa trafiklösningar som ett komplement till befintlig trafik, till exempel mobilitet som är en service där cykel, tunnelbana, tåg, buss, taxi och bilpooler kopplas ihop till en tjänst som gör det enkelt för resenärerna att välja det färdmedel som passar bäst vid varje tillfälle. Vid stora knutpunkter för kollektivtrafiken vill Miljöpartiet upprätta mobilitetscenter där resenärer enkelt kan byta mellan olika trafikslag.

Region Stockholm ska ta en ledande roll och samordna utvecklingen av smarta mobilitetslösningar i Stockholmsregionen. Mobilitetslösningar är en viktig bidragande faktor för att nå uppställda klimatmål.

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet