Skeppsbroplatsen

Vid ombyggnaden av Skeppsbroplatsen har vi en möjlighet att skapa en plats som kommunens invånare kan vara stolta över.

Omskapandet av Canningområdet och Skeppsbroplatsen är ett av de största projekten i Strömstad kommun på mycket lång tid, och utformningen av detta område kommer att avgöra upplevelsen av vår stadskärna för en lång tid fram över.

I Canningområdet ser vi gärna bostäder. Vi vill ha en blandning av bostadsrätter och hyresrätter, och i varierande storlekar, för att alla skall ha en möjlighet att bo i detta område.

Skeppsbroplatsen anser vi dock att vi skall ta tillvara på ett annat sätt. Detta område kommer att bli som en utökning utav stadskärnan och fungera som en länk mellan nuvarande centrum och Nötholmsområdet. Därför anser vi att det endast bör byggas bostäder närmast berget och i övrigt bör bli en öppen plats som alla har tillgänglighet till.

Platsens läge är också alldeles för värdefullt för att vi skall fylla den med parkeringsplatser. Vi har en vision om att skapa "världens vackraste torg" på Skeppsbroplatsen. Strömstad är en turiststad, så varför inte skapa en plats som turister kan häpnas över och längta tillbaka till, och en plats som Strömstadsborna kan vara stolta över.

Vår stad har ett fantastiskt läge vid vattnet, och på få platser i stan gör sig detta påmint bättre än på Skeppsbroplatsen. Vi anser därför att man bör ta tillvara på kontakten med vattnet när man gör Skeppsbroplatsen till en attraktiv, öppen plats för samvaro och rekreation.

Vi ser gärna att man bygger restauranger och caféer på platsen för att området skall vara mera levande.

Vi vill ta tillvara på detta unika tillfälle att skapa en attraktiv plats mitt i stadskärnan.