Skeppsbroplatsen

Lyssna

Vi vill utveckla Skeppsbroplatsen till en attraktiv mötesplats för Strömstadsbor och besökare.

Vid omskapandet av Canningområdet och Skeppsbroplatsen har vi möjlighet att utveckla kommunens mest attraktiva läge. Platsens läge är alldeles för värdefullt för att vi skall fylla den med parkeringsplatser och vi anser att ytorna vid vattnet istället ska utvecklas till allmänna platser i form av torg, park och strandpromenad. Dessutom ser vi gärna en badplats vid spetsen av Röudden samt en strandpromenad runt berget.

Strömstad är en turiststad, så varför inte skapa en plats som turister kan häpnas över och längta tillbaka till, och en plats som Strömstadsborna kan vara stolta över.

Vår stad har ett fantastiskt läge vid vattnet, och på få platser i stan gör sig detta påmint bättre än på Skeppsbroplatsen. Vi anser därför att man bör ta tillvara på kontakten med vattnet när man gör Skeppsbroplatsen till en attraktiv, öppen plats för samvaro och rekreation.

Vi ser gärna att man bygger restauranger och caféer på platsen för att området skall vara mera levande.

Vi vill ta tillvara på detta unika tillfälle att skapa en attraktiv plats mitt i stadskärnan.