Förtroendevalda

Oxunda vattensamverkan
Andres Veide

Grönkilssamverkan Angarn Bogesund och Rösjökilen

Förtroendevalda i bokstavsordning efter förnamn:

ANDRES VEIDE

Ersättare Oxunda vattensamverkan

Andres arbetar som universitetslektor på Skolan för Bioteknologi vid Kungliga Tekniska Högskolan.Han är gift och har tre barn. Andres har bott i Väsby sedan 1979 och blev kvar i kommunen mycket på grund av att kollektivvillorna på Paradisvägen byggdes. Numera bor han i villa i Runby, en stadsdel med närheten till både storstad och natur. Han uppskattar närheten till naturen som erbjuder fina möjligheter till både orientering och skidåkning.

E-post: veide at kth.se

ANN GOTTING VEIDE

Revisor för kommunens förvaltning

Ann är bosatt i Runby och uppskattar läget som ger närhet till både storstad och natur.

ERIKA TILLNERT

Ledamot i valnämnden

Erika har varit aktiv inom partiet sedan 2006. Erika flyttade till Upplands Väsby 2005 då hon fann sin första egna lägenhet här och hon trivs väldigt bra i kommunen. Hon uppskattar närheten till naturen och att det är cykelavstånd till det mesta. Erika ägnar gärna fritiden åt att dansa linedance, promenera och lösa korsord.

JOAKIM KROKSSON

Ordförande för Miljöpartiet i Väsby

2 vice ordförande Byggnads och miljönämnden

Ledamot Kommunfullmäktige

Ersättare i kommunstyrelsen

E-post [email protected]

KASSIM KHAMARA

Kassim är född i Sierra Leone. Han utbildade sig till jordbruksinstruktör och arbetade i sex år på jordbruksdepartementet som fältrådgivare. Han arbetade också i fem år inom kriminalvården med ansvar att organisera fångarna i jordbrukssysslor. Han har också arbetat i Liberia och Sverige hos gruvbolag. I Sverige har han utbildat sig till väg- och vattenbyggnadsingenjör och arbetat på byggföretag.

Sedan han kom till Sverige har han under lång tid bott i Skåne där han också arbetat som egenföretagare fram till pensionen. Flyttade till Upplands Väsby för några år sedan

KJELL JOHNSSON

Kjell bor i Runby. Har tidigare arbetat inom säkerhetsbranschen. Då med säkerhet, kvalitet och miljö. Fritidsintressen är förutom familjen, motion, natur och miljö.

e-post [email protected]

Tel 59080237

LARS-GÖRAN HILLERSLÄTT

Ledamot i namnberedningen

Lars - Göran var under sin yrkesverksamma tid anställd i postverket. Är nu en aktiv pensionär och bonusmorfar. Han blev politiskt aktiv sent i livet, starkt påverkad av bland annat Rachel Carson, Hans Palmstierna och inte minst Harry Martinsson. Dessa visade på nödvändigheten av besinning om vi vill visa något ansvar inför våra efterkommande.

Lars-Göran säger:
-När vi nu drivit egoismen och pryljakten så långt så det fått negativa följdverkningar i form av fysisk och psykisk ohälsa, missbruk och otrygghet krävs en ny sorts solidaritet. Det räcker inte med att betala och fördela skatteinkomsterna rättvist. Vi måste också skapa mer fri tid från konsumtionshetsen så att vi som har förmånen att vara friska kan ägna mer av denna fria tid åt våra medmänniskor. Bättre betalt åt samhällets viktigaste - de människovårdande yrkesgrupperna. Detta måste kombineras med ett ökat enskilt ansvarstagande på ideell grund.

Själv är Lars-Göran aktiv i föreningen "Vänner i Väsby".

LENNART OLSEN

Ledamot i Väsbyhems styrelse

Lennart är civilekonom och har arbetat som politisk sakkunnig för miljöpartiet på finansdepartementet. Är nu pensionär. Fritidsintressen är bl a trädgårdsodling och schack.

Lennart har skrivit böcker. En läro- och debattbok om grön ekonomisk politik, Växa varsamt och en biografi över den rödgröna regeringssamverkan 1998-2006, Rödgrön reda

Tel 08-59032921

MARIA TUVESSON

Ledamot i kommunfullmäktige

Ledamot i Kommunstyrelsen

Maria har sedan studierna arbetat med med miljö -och klimatfrågor. Hon har haft process och projektledarroller och arbetet med näringslivet i Stockholmsregionen i rollen som affärsansvarig på Trafikförvaltningen. Maria är en drivande trebarns mamma som kom in i politiken tack vare sitt engagemang för skolan. Maria bor tillsammans med familjen i Bollstanäs där hon också är tränare i ett av sönernas fotbollslag. Själv tränar hon gärna yoga och använder Väsbys vackra naturområden för skogsutflykter och joggingturer. Som inbiten cyklist får hon den efterlängtade vardagsmotionen året runt.

PETRA PALMQVIST

Ledamot i valnämnden

Petra är gymnasielärare och undervisar i engelska och idrott. Hon bor i Runby med sambo och två barn. Hon tycker om idrott och friluftsliv, att läsa, spela tvärflöjt och sjunga i kör. Hon är även fotbollstränare för P03 i Runby IF

PONTUS KLASMAN-GUSTAFSSON