Fridolin om valet av Amanda Lind

Amanda Lind har gjort succé som kulturminister. Inte alls oväntat enligt miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.
– När vi lämnade vårt förslag till Löfven var hans första spontana kommentar: Japp!

Gustav Fridolin besökte Härnösand under måndagen för att närvara vid lokalavdelningens årsmöte, men även några studiebesök fanns med i programmet.

Och så förstås signering av sin nya bok med titeln ”Det är inte du, det är vi”.
En bok om solidaritet och bygger på två händelser som påverkat honom mycket. Terrordådet på Drottninggatan där en omtyckt lärare från Trollhätten dödades och mordet på partikamraten Zaida Catalán under FN-uppdraget i Kongo.
– De båda brann för sina uppgifter och boken hade aldrig skrivits utan deras historia, säger Gustav Fridolin som endast 36 år gammal nu helt lämnar politiken senare i vår utan att ta ut någon välkryddad pension.
– Jag söker jobb som lärare, men inget är klart. Politik ska man inte hålla på i hela sitt liv, säger han.
Fram till kongressen i maj ägnar han sig åt sitt uppdrag som ledamot i riksdagens utbildningsutskott. Och språkrör förstås.

Kommer ni att vara kvar som riksdagsparti?
– Oh, ja. Jag kan inte tänka mig någon tid där Miljöpartiet är viktigare än nu. Vi älskar människorna som lever i miljön men uppfattas ibland som att vi bryr oss mer om miljön än männi-skorna, säger han.
Din kommentar till att Carl Schlyter lämnar miljöpartiet för att starta ett eget parti?
– För oss var det aldrig ett alternativ att låta bli att agera för att Sverige inte skulle få en regering där rasism skulle få ett inflytande.

Fridolin avslöjar hur det gick till när Amanda Lind utsågs till Alice Bah Kuhnkes efterträdare.
– För mig och Isabella (Lövin) fanns det bara ett namn. Amanda har ett kunnande på kulturområdet från tiden i Härnösand och hon var viktig när vi jobbade med vårt valmanifest. Dessutom är hon idrottsintresserad, det delar hon med mig. När jag nämnde Amanda till Stefan Löfven var hans första kommentar; Japp, slutar Fridolin.

TEXT
OLA THELBERG