MP Härnösand är störst i Norrland

Miljöpartiet i Härnösand är nu den största MP-avdelningen i Norrland. Endast åtta kommunavdelningar i landet är större. MP Härnösand har 190 medlemmar, vilket nästan är dubbelt så många som för fyra år sedan.

Partiet har alltid haft relativt många medlemmar i Härnösand och ökade vid senaste valet från 3 till 5 mandat i kommunfullmäktige. Avdelningen har i flera år varit den stad i Sverige där högst andel av befolkningen är medlemmar i Miljöpartiet. Men det är första gången avdelningen är störst i Norrland och första gången på topp-10-listan i Sverige. Detta trots att Härnösands kommun ligger på plats 104 i invånarantal i landet!  – Det finns flera förklaringar till att vi är så pass många. Vi har en bra stämning och strävar efter att alla medlemmar ska ha möjlighet att påverka på olika sätt. Det tror vi lockar många att engagera sig. Jag tror och hoppas också att det märks för våra medlemmar att vi gör konkret skillnad i Härnösand, säger Karin Frejarö, kommunalråd (MP). Per Sander, ordförande, ser fram emot en inspirerande vår med intressanta gäster och viktiga politiska frågor på agendan. – Vi är glada över att så många väljer att vara medlemmar och att vi får nya medlemmar som vill stötta grön politik. Nu jobbar vi för att öka medlemsantalet och engagemanget ytterligare 2017!