Emma Berginger

Kommunalråd, vice ordförande i kommunstyrelsen och ordförande i tekniska nämnden i Lund.

Emma Berginger på två minuter Emma Berginger, kommunalråd, om viktiga politiska frågor och varför hon är miljöpartist.
Emmas hjärtefrågor

Klimat.

Barnens framtid står på spel. Det ska vara enkelt att vara klimat- och miljövänlig. Vi vill satsa på allt från kollektivtrafik till eko-mat.

Jämställdhet och jämlikhet.

Ekonomi och skatter.

Miljöpartiets princip är enkel – skatterna ska höjas på det som smutsar ner miljön och sänkas på det som är bra för miljön och skapar nya jobb. Under mandatperioden har vi höjt miljöskatterna ordentligt och investerat dessa pengar i miljön och klimatet.

Mer om Emma Berginger

Emma Berginger om politik

För Emma är hållbar utveckling ur ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv den viktigaste ledstjärnan i det politiska arbetet. Prioriteringen av dessa perspektiv tre tycker hon bör vara just den ordningen. Hon anser att biologisk mångfald går före ekonomisk välfärd för människan eftersom miljön är en förutsättning för social och ekonomisk utveckling ur ett långsiktigt perspektiv. Därmed inte sagt att man inte kan och bör arbeta med alla sakerna samtidigt. Hon tror att Lund har stor potential att bli den mest hållbara kommunen i världen, bara alla visioner omsätts i handling. Just därför behövs Miljöpartiet de Gröna i lundapolitiken!

Personligt

Emma bor på Klostergården med utsikt över slätten från sin balkong. Där bor även hennes sambo och deras två katter. På Klostergården finns det många fina löprundor till exempel längs med Höje Å och det är nära till Högevall så det finns många möjligheter att träna både löpning, simning och styrketräning. Några gånger i veckan blir det därför träning av något slag. När hon är ledig tycker hon också om att spela piano och sjunga i kör, umgås med vänner och familj samt laga god, vegetarisk mat.

.