Markus Lindgren

Vice ordförande Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, vice ordförande kulturnämnden, utbildningspolitisk talesperson för MP Västmanland

Markus hjärtefrågor

Skola och utbildning.

Miljöpartiet vill utveckla den svenska skolan genom tidiga insatser, bättre villkor och högre lön för lärarna och öka jämlikheten mellan och i skolorna.

Jämställdhet.

De mänskliga rättigheterna bygger på allas lika värde oavsett kön. Samhället är inte jämställt, ännu. Därför är Miljöpartiet ett feministiskt parti.

Nya jobb.

Fler ska ha ett jobb att gå till. Vi vill skapa jobb genom att rusta upp miljonprogrammen, bygga ut vind- och solkraften och storsatsa på järnvägen.

Mer om Markus Lindgren

Markus Lindgren om politik

Sedan ung ålder har jag känt ett stort engagemang för skola och utbildning. Plattformen har varierat; elevrådskille, lärare, fackföreningsman, skolledare och politiker, men målet har alltid varit detsamma - en skola som rustar både elev och samhälle för framtidens utmaningar. Som politiker vill jag vara en möjliggörare och se till att våra kloka elever, lärare och skolledare har tid, möjlighet och utrymme att driva sin egen skolutveckling.