Kollektivtrafik och transporter

I årtiodnen har vi investerat i och byggt infrastruktur för att vi ska kunna transportera både oss själva och gods med bil/lastbil i första hand. Det är inte konstigt att det är svårt att tänka sig att vi skulle kunna göra på något annat sätt. Men om vi investerar i och bygger ut kollektivtrafiken, järnvägen och sjöfarten blir bilköer och lastbilar som dundrar förbi på vägarna snart ett minne blott. Och inte skulle vi väl sakna dem?

Miljöpartiet vill

I Miljöpartiets Ystad är kollektivtrafiken väl utbyggd,  pålitlig och billig. Det finns goda möjligheter att parkera både bil och cykel vid närmaste kollektivtrafikläge, för att sedan åka vidare med buss eller tåg. För att undvika trängsel i stadskärnan eller vid våra stränder och mest välbesökta resmål finns system för park & ride – parkera bilen och få skjuts med buss sista biten. Tågen går ofta, när både Ystadbanan och Österlenbanan byggts ut och det finns direkttåg till Malmö och vidare till Köpenhamn. I hamnen stannar färjor för persontrafik och gods, som lastas om för vidare transport till sjöss eller med järnväg för längre transporter. Enbart kortare godstransporter sker via vägnätet.

Nyheter på Kollektivtrafik och transporter