En hållbar värld

Vi i Miljöpartiet vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden. Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv.

Jan Riise
Hav, natur och mångfald Vi värnar om miljön i Kungsbacka kommun. Vill du bli medlem? Medlemskapet kostar 240 kronor. Skicka ett sms med texten mpmedlem240, ditt personnummer och din mejladress till nummer 72980. Summan dras från din telefonräkning och din vanliga sms-kostnad tillkommer. Klicka på bilden för mer information om medlemskap.

Miljöpartiet vill

• bygga ett hållbart samhälle där det är lätt att leva miljövänligt,
  • satsa på levande skogar med varsamt skogsbruk samt skydda mer natur, utrotningshotade djur och växter
  • satsa på klimatsmart och ekologisk mat, en giftfri vardag och hållbar konsumtion
  • kämpa för friska hav och rent vatten världen över,

Vi är beroende av naturen omkring oss för att få ett gott liv. Idag skadas våra ekosystem och växter och djur hotas. Vi riskerar att våra barn och barnbarn får det sämre än vi själva. Sverige har sexton ambitiösa miljömål. Alla är viktiga, men bara två nås just nu.

Miljöpartiet vill byta riktning. Vi vill utveckla samhället med hänsyn till kommande generationer, djur och natur. Vi vill att miljö genomsyrar politiken inom alla områden, från trafik till ekonomi, och nå våra miljömål. Vi vill ha en rättvis fördelning av jordens resurser.

Lätt att göra rätt
Tåg, solceller och reparationer ska gynnas före flyg, kol, olja och ohållbara prylar. Miljömärkt ska öka i butiken. Lagar ska förbjuda det som är farligt. Det ska vara lätt att välja miljövänligt.