Marcus Friberg

Kommunalråd och gruppledare

- Kommande generationernas helsingborgare hörde av sig. De ville ha en stad där skolan ser alla, det är lätt att leva miljövänligt och segregation tillhörde 2010-talet. Det fixar vi. Eller?

Marcus Friberg

Mer om Marcus Friberg

Marcus Friberg om politik

Jag tror på Helsingborg. Jag tror på ett centrum med människor och glädje istället för tomma kongresslokaler och bilar. Jag tror på en skola med tidigare stöd och mer värme istället för betyg för tioåringar. Jag tror på ett växande Campus Helsingborg där staden etableras som kunskapscentrum. Jag tror på fler cykel- och gångvägar istället för fler bilfiler. Jag tror på en stad för hela livscykeln, från förskolans kunskapsbygge via breda universitetsstudier och goda arbetsmöjligheter till trygghet på ålderns höst. Jag tror på en stad där vi kan mäta vår styrka i hur vi tar hand om våra resurssvagaste grupper. Jag tror på ett öppet och medmänskligt Helsingborg dit vi välkomnar människor från såväl Kristianstad och Kiruna som Köln och Kigali. Jag tror på Helsingborg.

Hjärtefrågor

Framtidens kunskap

Genom våra förskolor och skolor kan vi redan nu påverka framtiden. Låt oss ta chansen och ge de bästa förutsättningarna till våra skolor: tidigt stöd, bättre förutsättningar för lärare och mer tid för varje elev.

Miljövänligt resande

Det ska vara enkelt att röra sig mellan kommunens stadsdelar och byar. Gång, cykel och buss ska stimuleras.

Levande centrum

Vi ska ha ett livligt, pulserande och folkrikt centrum där alla helsingborgare känner sig välkomna och delaktiga — från söder till norr.