Ett vÀl utbyggt bredband i lÀnet Àr idag en förutsÀttning för regional utveckling.
Det handlar om möjlighet till distansarbete, likvÀl som förutsÀttningar för arbete pÄ mindre orter. Men det Àr ocksÄ en frÄga om tillgÀnglighet till myndigheter och vÄrden genom e-tjÀnster och möjligheter att utveckla och förbÀttra vÄrden.
Vi ser att det idag fortfarande finns stora skillnader i olika delar av lÀnet av hur vÀl utbyggt bredband som finns. Framförallt norra lÀnsdelen och delar av Surahammars kommun ligger lÄngt efter övriga delar. Region VÀstmanland behöver samverka med övriga samhÀllsaktörer för att minska den digitala klyftan.
Det Àr en demokratifrÄga att pÄ ett likvÀrdigt sÀtt kunna ta del av information, pÄverka beslutsfattare och delta i opinionsarbete som till stor del idag genomförs pÄ nÀtet. Det behöver sÀkerstÀllas att det pÄ Regionens alla vÄrdinrÀttningar och besöksplatser finns gratis och bra wifi för besökare och patienter.
Sjukhusbiblioteket behöver utvecklas sÄ att det pÄ ett enkelt sÀtt gÄr att ta del av bibliotekets utbud via sin smartphone för att t ex lÄna ljudböcker. Patienter behöver kunna fÄ hjÀlp frÄn omsorgspersonal att komma ut pÄ nÀtet för omvÀrldskontakt och det ska finnas möjlighet att lÄna laddare vid besök pÄ vÄrdinrÀttningar/jourer.
VI VILL
- att alla lÀnets invÄnare har tillgÄng till utbyggt bredband till minst 100 Mbit/s
- att sÀrskilda insatser görs för att stödja utbyggnaden i de delar av lÀnet som idag inte har tillgÄng till bredband
- att det ska finnas bra och gratis wifi i Regionens alla lokaler
- att sjukhusbiblioteket utvecklar sitt digitala utbud i form av ljudböcker för alla
- att patienter fÄr hjÀlp att komma ut pÄ nÀtet och lÄna laddare om de önskar.
Digitalisering och e-hÀlsa
Digitalisering Àr pÄ snabb frammarsch i hela samhÀllet, och Regionen mÄste hÀnga med. Det ska vara enkelt att ha kontakt med sin vÄrdcentral digitalt, det ska finnas enkel möjlighet att ha videosamtal med sin lÀkare nÀr det Àr lÀmpligt istÀllet för att behöva ta sig till sjukvÄrden.
Digitala vÄrdmöten ska vara en integrerad del av vÄrdens verksamheter, snarare Àn fristÄende tjÀnster. Detta för att ge bÀsta förutsÀttningar för samlad medicinsk information och en sammanhÄllen vÄrd bÄde över tid och nÀr flera professioner Àr berörda.
AnvÀndandet av digitala tjÀnster och verktyg innebÀr stora möjligheter för att vÄrdpersonal ska kunna Àgna mer tid Ät patienter och anpassa vÄrden till varje patients behov. Det lÀgger ocksÄ en grund för att kunna erbjuda mer vÄrd nÀra, dÀr t.ex. hemsjukvÄrd, primÀrvÄrd eller mobila team kan möta patienten hemma eller pÄ vÄrdcentralen med ytterligare medicinskt stöd pÄ distans. Att ta vara pÄ digitaliseringens möjligheter Àr en förutsÀttning för att vi ska klara de utmaningar vÄrden stÄr inför med ökande behov av vÄrd i en Äldrande befolkning, men Àven för att öka sÄvÀl patientinflytande som patientsÀkerhet.
Det kan vara vÀldigt svÄrt att veta var och nÀr man ska söka vÄrd, dÀrför behöver 1177 stÀrkas och ges utökad kompetens och tekniska möjligheter, exempelvis till videobedömningar och kontakt med lÀkare nÀr det behövs.
VI VILL
- förenkla tillgÄng till digitala vÀgar för patienter att kontakta sjukvÄrdsinstanser
- att besök ska kunna genomföras via videosamtal om ett fysiskt besök inte behövs
- förbÀttra kommunikation mellan olika journalsystem inom och mellan regioner, kommuner, tandvÄrden och privata vÄrdgivare
stÀrka 1177 med möjlighet till videosamtal och stöd av lÀkare.